“Cyberspace. A consensual hallucination experienced daily by billions of legitimate operators, in every nation, by children being taught mathematical concepts…A graphic representation of data abstracted from the banks of every computer in the human system. Unthinkable complexity. Lines of light ranged in the non-space of the mind, clusters and constellations of data. Like city lights, receding… ”
– William Gibson, Neuromancer
Digitale of tales
Στις 17 Μαρτίου έκλεισε αισίως τα 72 του χρόνια ένας από τους πρωτοπόρους συγγραφείς της επιστημονικής φαντασίας. Ήταν καλοκαίρι του 1984 όταν ένας 36χρονος τότε Αμερικανο-Καναδός έμελλε να αλλάξει τα δεδομένα αλλά και τις προβλέψεις του sci-fi genre. Ο λόγος για τον «πολύ» William Gibson ο οποίος με την πρώτη του συγγραφική απόπειρα, το «Neuromancer», παρουσίασε ανάμεσα σε άλλα τους όρους -και πλέον κουλτούρα- cyberpunk και cyberspace. Ο τελευταίος, μάλιστα, πρωτοεμφανίστηκε σε μια εποχή όπου ο ψηφιακός κόσμος του διαδικτύου βρισκόταν ακόμα στα σπάργανα -αν εξαιρέσουμε το ARPANET, την αρχική μορφή του που εξυπηρετούσε συγκεκριμένους ερευνητικούς και κυβερνητικούς σκοπούς. Ο Gibson χαρακτηρίστηκε προφητάναξ του Internet και διαμορφωτής ενός ρεύματος όπου η βιοτεχνολογία που αψηφά τα όρια, το δίκτυο, ο υπόκοσμος και η πλαστικότητα του ενδεχόμενου αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά του. Από εκείνη την ημέρα ο κόσμος αντάμωσε σε ποικίλα σταυροδρόμια υιοθετώντας και αναπτύσσοντας υπόσταση σε θέσεις και avatars μέσα στο ψηφιακό σύμπαν με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Σήμερα, το «cyber» χρησιμοποιείται ως πρώτο συνθετικό (μα τι ειρωνεία!) σχεδόν σε όλα τα φάσματα του πολιτιστικού και πολιτισμικού βάθρου: cyber market, cyber café, cyber police, cyber crime, cyber currency αλλά και για θέματα taboo όπως cyber sex και cyber religion.
Ο τίτλος του παιχνιδιού προφανώς παραπέμπει στο Fahrenheit 451 (1953) του Ray Bradbury και, φυσικά, ο κόσμος στον οποίο εκτυλίσσεται είναι στον ίδιο βαθμό εφιαλτικός. Το δυστοπικό μυθιστόρημα του Bradbury περιγράφει ένα μέλλον το οποίο ελέγχεται από τις πολυεθνικές και τα ολοκληρωτικά καθεστώτα. Η ανάγνωση των βιβλίων απαγορεύεται και η πυροσβεστική υπηρεσία έχει αναλάβει το κάψιμο των βιβλίων. Οι επιρροές του συγγραφέα είναι πολλές· ο μακαρθισμός και η σκοτεινή εποχή της λογοκρισίας στις Η.Π.Α. κατά τα τέλη της δεκαετίας του ’40 και η χειραγώγηση του μαζών μέσω των fake news και της προπαγάνδας των μέσων «ενημέρωσης». Προβληματισμός, χιούμορ, εναλλαγές αισιοδοξίας και απαισιοδοξίας.
Μια τρίτη παράγραφος, σε προσωπικό τόνο αυτή τη φορά, είθισται να ολοκληρώσει αυτή την εισαγωγή με μια αποκάλυψη: δεν υπήρξα ιδιαίτερα φανατικός των dungeon crawler RPGs. Δεν αντιλαμβάνομαι ακριβώς τον λόγο αλλά σε αυτό το είδος RPGs απείχα πολύ από το να ταυτιστώ με τον ήρωα. Ενώ στα adventures ή σε action παιχνίδια δεν αντιμετώπιζα ποτέ τέτοιου είδους «ιδιοτροπίες», στα RPGs υπήρξα διστακτικός. Φυσικά, υπήρχαν και εξαιρέσεις όπως τα Lands of lore, Ravenloft, Eye of the Beholder, Stonekeep, Wizardry και πολύ αργότερα με γνωστά ιαπωνικά κυρίως franchise σε κονσόλες. Ας δούμε, λοιπόν, γιατί επέλεξα ένα παιχνίδι που ίσως -και υπό εντελώς διαφορετικές συνθήκες- να μην αποτελούσε κίνητρο για review.
Techno–story
Βρισκόμαστε στο έτος 2099. Οι πολυεθνικές εταιρείες ελέγχουν την αγορά και την ανταλλαγή πληροφοριών σε αγαστή συνεργασία με εγκληματικές οργανώσεις. Για την αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων έχει συσταθεί μια οργάνωση η οποία έχει ως σκοπό την αποκατάσταση της τάξης και του νόμου με την αναστολή της επιτήρησης που ασκούν οι πολυεθνικές και τα εγκληματικά παρακλάδια τους σε διάφορους τομείς της πόλης. Στην μεγαλούπολη Conglomerate η παραπάνω συνθήκη αποτελεί ρουτίνα και κανόνα με τον τομέα 451 να αποτελεί το κυρίως μέτωπο αυτής της αντιπαράθεσης. Εσείς αναλαμβάνετε τον ρόλο του «Director» της οργάνωσης. Η ιστορία του παιχνιδιού δεν αποτελεί το πιο δυνατό του σημείο αλλά τις όποιες επιφυλάξεις θα υποσκελίσει ο οπτικοακουστικός τομέας αλλά και το gameplay, όπως θα παρακολουθήσουμε αμέσως πιο κάτω.
Eyes gazing inward
Τα γραφικά του παιχνιδιού είναι εξαιρετικά από κάθε άποψη μεταφέροντας το sci-fi επιδιωκόμενο περιβάλλον. Ο φωτισμός από τις neon σημάνσεις των διαφημίσεων και των καταστημάτων, οι αντανακλάσεις στους βρεγμένους δρόμους, κάθε είδους τερματικά έτοιμα για διασύνδεση, διαφημιστικά ολογράμματα, άνθρωποι και ανδροειδή, φτηνή ζωή και μπαλωμένα κυκλώματα συνεπικουρούν στην ατμόσφαιρα. Η ομάδα παραγωγής της RuneHeads έχει καταφέρει να αποδώσει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που συναντούμε στην cyberpunk θεματολογία με επιτυχία και συνδυαστικά με την ηλεκτρονική μουσική όπου επιστρατεύεται το new wave, ambient και techno mood δε θα αφήσει κανέναν αδιάφορο. Ο ήχος της βροχής στους έρημους από ανθρώπους δρόμους σε συνδυασμό με την ambient noir μουσική δεν αφήνει περιθώρια ώστε να μην αισθανθείτε για λίγο ως άλλοι Rick Deckard. Δεν υπάρχει voice over εκτός από μερικά cutscenes. Αναφορές και πινακίδες στα ιαπωνικά* βρίσκονται παντού, όπως ακριβώς ορίζει το mid-80s early mid-90s cyberpunk concept.
*Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο από τον ίδιο τον Gibson για τους λόγους τους οποίους επέλεξε ως εναρκτήριο λάκτισμα του cyberpunk theme την Ιαπωνία μπορείτε να βρείτε εδώ: My Own Private Tokyo
Cybersomatic, addict, insane
Είστε ο «Director», όπως αναφέραμε και πιο πάνω, και αναλαμβάνετε να σχηματίσετε μια ομάδα αποτελούμενη από ανδροειδή με την οποία θα προσπαθήσετε να φέρετε εις πέρας διάφορες αποστολές που έχουν σαν τελικό σκοπό την καθήλωση της επιρροής των πολυεθνικών εταιρειών καθώς και των εγκληματικών δραστηριοτήτων τους. Πρόκειται για παιχνίδι πρώτου προσώπου και ο έλεγχος των μελών της ομάδας σας γίνεται σε grid-style με τα WASD keys· όταν συναντήσετε εχθρούς ενεργοποιείται το combat mode το οποίο είναι turn based. Οι επιθέσεις εστιάζουν σε μέλη του σώματος των αντιπάλων και ανάλογα με την αποτελεσματικότητα του όπλου και σε συνδυασμό με τις αδυναμίες του μέλους υπάρχει και το αντίστοιχο αποτέλεσμα. Με το πέρας της μάχης πολλές φορές θα συλλέγετε REM (Resources Module) που αποτελούνται από credits και διάφορα άλλα items. Στην οθόνη σας θα διακρίνετε την μπάρα με την οποία υποδεικνύεται η χρονική σειρά επίθεσης της κάθε πλευράς, τα skills του κάθε μέλους και τον χάρτη. Θα έχετε να επιλέξετε ανάμεσα σε πληθώρα skills που αφορούν τόσο την επίθεση και την άμυνα αλλά και το hacking. Με το τελευταίες σας κοινοποιούνται τα στατιστικά των εχθρών με όλες τους τις αδυναμίες και τις άμυνες αλλά επηρεάζετε και την λειτουργικότητά τους. Το hacking θα το χρησιμοποιήσετε και υπό άλλες συνθήκες όπως για να εξουδετερώσετε την ασφάλεια σε διάφορα τμήματα και περιλαμβάνει mini games με σχεδιασμούς μοτίβων και συγχρονισμού σύμφωνα με τις κάθε φορά υποδείξεις· καταναλώνει battery -κάτι σαν mana- το οποίο αναπληρώνεται με συγκεκριμένους τρόπούς όπως items αλλά και σε hotspots φόρτισης. Το battery (♪lashing out the action, returning a reaction, weak are ripped and torn away..♫) μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε και για άλλες εργασίες όπως να αναπληρώσετε το shield σας το οποίο μετά τις μάχες σίγουρα θα χρειάζεται ανανέωση. Το shield αφορά, φυσικά, και τους εχθρούς σας οπότε φροντίστε να το απενεργοποιείτε άμεσα.
Τα τερματικά που θα βρίσκετε καθ’ όλη τη διάρκεια των αποστολών θα σας δίνουν τη δυνατότητα για hacking στα συστήματά σας, με το αζημίωτο βέβαια, ούτως ώστε να σας προσφέρει ψηφιακά εφόδια και διευκολύνσεις. Στην περίπτωση αυτή, θα έχετε να επιλέξετε είτε το «Basic Hacking» το οποίο ξεκλειδώνει π.χ. τον χάρτη μιας περιοχής, τις πόρτες, βραχυκυκλώνετε τους αισθητήρες των εχθρών ώστε να τους αιφνιδιάζετε και άλλα, είτε την «Advanced» κατηγορία η οποία περιλαμβάνει πιο δραστικές συνθήκες αλλά δημιουργούνται διάφορες επιπλοκές· έτσι, αν επιλέξετε για παράδειγμα ένα hack που θα σας αποφέρει περισσότερα credits μετά τις μάχες θα ενεργοποιηθεί ως αντίμετρο η αδυναμία χρήσης του χάρτη ή θα αντιμετωπίζετε πιο δυνατούς εχθρούς κ.ο.κ. Ο χάρτης περιλαμβάνει διάφορες ενδείξεις όπως Battery, Elevator, Start Point, Door, Enemy, Point of Interest. Κρατώντας πατημένο το space bar θα έχετε οπτική 180 μοιρών. Τέλος, το agency drone είναι η συνδρομή του γραφείου για να σας παρέχει υποστήριξη τόσο μέσω software όσο και.. με τα σχόλιά του. Με το left shift γίνεται scan από το droid για την ύπαρξη διάφορων hotspots με loot και άλλα.
Με την ολοκλήρωση της αποστολής μεταφέρεστε στο HQ όπου μπορείτε να αναβαθμίσετε τα μέλη της ομάδας σας, να τα θεραπεύετε ή και να τα αποσύρετε! Σας δίδεται η δυνατότητα να δημιουργήσετε νέα μέλη τα οποία εξειδικεύονται σε συγκεκριμένους τομείς μάχης μέσα από το Research Center με τις επιλογές Tech, όπως Cloning, Healing, Training, Military και Cyber. Κάθε μια από αυτές τις επιλογές οδηγούν σε tree skills για τα οποία χρειάζεστε credits, XP και reputation points για να τα ξεκλειδώσετε· αυτά τα συλλέγετε από τις μάχες και τις αποστολές. Επίσης, στο Quarters μπορείτε να αναβαθμίζετε τα μέλη με implants αλλά και τον εξοπλισμό τους με plugins που προσθέτουν νέες δυνατότητες. Κατά τη διάρκεια των αποστολών θα συναντήσετε πλανόδιους εμπόρους από τους οποίους προμηθεύεστε Drugs, SPUs -για αναβάθμιση και hacking bonus- είτε σας νοικιάζουν software για το agency drone που θα χρησιμοποιήσετε για ειδικούς σκοπούς. Τα SPUs, όπως και άλλα cyber καλούδια, μπορούν να γίνουν extract από διάφορες πηγές hardware και μετά από ένα mini game όπου θα πρέπει να συγχρονίσετε σωστά το πάτημα του «enter». Επίσης, στο Archive θα κάνετε decrypt διάφορα «echoes» memory files που βρίσκετε, τα οποία σας προσφέρουν διάφορα επιπρόσθετα χαρακτηριστικά. Κατά τη δημιουργία νέων μελών μπορείτε να τα εξοπλίσετε με DNA το οποίο περιλαμβάνει δυνατότητες που δεν υφίστανται στο normal DNA και το οποίο «ξεκλειδώνετε» όταν έχετε προχωρήσει στο Cloning Research.
Στην ομάδα σας μπορείτε να έχετε μέχρι τρία μέλη· όταν κάποια από αυτά δεχθούν σοβαρές ζημιές τότε μπορείτε να τα αποσύρετε μέχρι να ιαθούν στο Regenaration Tank, μια διαδικασία που απαιτεί χρόνο και χρήμα οπότε ίσως είναι πιο συμφέρον να τα αντικαταστήσετε με νέα clones. Επίσης, αν αφήσετε τα τραύματα χωρίς να τα αποκαταστήσετε σύντομα τότε δημιουργούνται σύντομα μόνιμες βλάβες. Γενικά, υπάρχει μια πληθώρα χαρακτηριστικών και αναβαθμίσεων -η οποία είναι πολύ ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική- με τα οποία δημιουργείτε πρωτότυπα κάθε φορά classes που ενδείκνυνται για πειραματισμό. Όταν ολοκληρώνεται μια αποστολή μπορείτε να επιλέξετε αν θέλετε να μεταφερθείτε πίσω στο HQ ή να συνεχίσετε την εξερεύνηση. By all means, προτιμήστε το δεύτερο. Τέλος, μπορείτε να στείλετε μέλη της ομάδας σας σε δευτερεύουσες αποστολές χωρίς να τους ελέγχετε ενώ εσείς συνεχίζετε με τις κυρίως αποστολές. Το παιχνίδι εξελίσσεται σε διάστημα 75 εβδομάδων με κάθε αποστολή να διαρκεί μια εβδομάδα.
I don’t talk things, sir. I talk the meaning of things
Το «Fahrenheit 451» του Bradbury διέθετε σαν υπότιτλο το «The temperature at which book paper catches fire and burns». Αν έπρεπε να γίνει το ίδιο και για το Conglomerate 451 θα επέλεγα χωρίς δεύτερη σκέψη το «How to make a cyberpunk video game make sense». Είναι μια άρτια παραγωγή η οποία προσεγγίζει όλα τα πρωτεύοντα στοιχεία της cyberpunk κουλτούρας με απόλυτη επιτυχία. Το Conglomerate 451 είναι ο cyber παράδεισος των θιασωτών του είδους και δε θα σας απογοητεύσει. Ο χειρισμός είναι σχετικά απλός, η πληθώρα των χαρακτηριστικών που προσφέρει θα σας επιβληθεί και ο τεχνικός τομέας είναι παραπάνω από ικανοποιητικός. Το μοναδικό σημείο που ίσως δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες αποτελεί η ιστορία.
Ευχαριστούμε θερμά την 1C Publishing EU για τη διάθεση του παιχνιδιού.
Ελαχιστες απαιτήσεις συστήματος:
- ΛΣ: Windows: Vista SP1 (64-bit), 7 (64-bit), 8 (64-bit), 10 (64-bit)
- Επεξεργαστής: 2.5 Ghz Intel® Core™2 Duo Processor or AMD equivalent
- Μνήμη: 6 GB RAM
- Γραφικά: NVIDIA GeForce GTX 500 series 1GB video card or AMD equivalent
- DirectX: Έκδοση 11
- Αποθήκευση: 10 GB διαθέσιμος χώρος
- Κάρτα ήχου: DirectX compatible sound card
- Επιπλέον σημειώσεις: Requires a 64-bit processor and operating system