Η γένεση των δύο κόσμων
Τον Μάρτιο του 2019 έκανε για πρώτη φορά την εμφάνιση του ένα βιντεοπαιχνίδι σε πρώιμη μορφή με τίτλο Dusk Diver. Εισήγαγε τον παίκτη σε μία ενδιαφέρουσα ιστορία που διαδραματίζεται στην πρωτεύουσα της Ταϊβάν, Ταϊπέι. Μερικούς μήνες αργότερα οι δημιουργοί JFI GAMES και JERA κατόρθωσαν να ολοκληρώσουν το εγχείρημα τους και να εκδώσουν ως ανεξάρτητοι δημιουργοί το Dusk Diver 酉閃町. Αποτελεί για τους δημιουργούς το πρώτο εγχείρημα στον χώρο των βιντεοπαιχνιδιών, οι οποίοι εμπνέονται από διάφορες υλοποιήσεις βιντεοπαιχνιδιών σε στυλ ανιμέ. Εντούτοις εισάγουν τη δική τους σκοπιά στον χώρο των βιντεοπαιχνιδιών με εστίαση στην πραγματικότητα και στα βαθύτερα νοήματα της καθημερινότητας.
Ximending & Youshading
Η ιστορία του παιχνιδιού ξεκινά στην πόλη της Ταϊπέι, συγκεκριμένα στην περιοχή Ximending. Η πρωταγωνίστρια ονόματι Yumo μαζί με τη φίλη της Yusha τυγχάνει να είναι παρούσες σε ένα ανεξήγητο υπερφυσικό φαινόμενο. Σε ένα στενό δρομάκι της συνοικίας δημιουργείται μία μαγική πύλη, μέσω της οποίας μεταφέρονται σε μία παράλληλη πραγματικότητα. Έντρομες συνειδητοποιούν, ότι ο κόσμος που αντικρίζουν ομοιάζει με αυτόν της περιοχής Ximending ωστόσο είναι σκοτεινότερος και επικίνδυνος. Ευτυχώς εμφανίζεται ένας άνδρας με το όνομα Leo για να τις βοηθήσει να αντιμετωπίσουν τις απειλές του αφιλόξενου κόσμου της Youshading. Ξαφνικά η Yumo απορροφά ακουσίως τις δυνάμεις του Leo, ο οποίος μετατρέπεται σε πορσελάνινο σκεύος ταϊβανέζικης παράδοσης σχήματος λιονταριού. Κατά την επιστροφή η Yumo θα μάθει την αλήθεια για τους δύο κόσμους και θα ξεκινήσει η περιπέτεια για την διασφάλιση της ισορροπίας της περιοχής Ximending.
Πραγματικότητα ή Δυστοπία
Οι δημιουργοί του Dusk Diver κατάφεραν να αποδώσουν σε ικανοποιητικό βαθμό την ατμόσφαιρα της Ταϊπέι σαφώς ωραιοποιημένη. Στόχος αποτελεί η έντονη αντίθεση με τον κόσμο της Youshading. Καθένας μπορεί να αναγνωρίσει τη σχέση κλίμακας μεταξύ κτηρίων-ανθρώπων αλλά και τον διαχωρισμό της περιοχής σε ζώνες ανάλογα με τις χρήσεις, δηλαδή τον εμπορικό ή οικιστικό χαρακτήρα. Μεγάλες πινακίδες και διαφημίσεις κατακλύζουν την πόλη, η οποία ζει στους φρενήρεις ρυθμούς της. Κυρίαρχο μέσο προσανατολισμού είναι οι οδοί, όντας πεζόδρομοι. Τα παραπάνω χαρακτηριστικά ολοκληρώνονται με την προσθήκη καταστημάτων της περιοχής, τα οποία εμπλουτίζουν το παιχνίδι με περιεχόμενο καθώς υπογραμμίζουν διακριτικά την καθημερινότητα των κατοίκων της πόλης. Όσον αφορά την Youshading παρατηρείται μία απόλυτη αφαίρεση στοιχείων της πραγματικότητας. Οι οδοί διατηρούν την ίδια μορφή ωστόσο τα κτήρια στερούνται πληροφορίας. Η πόλη χάνει την ταυτότητά της ενώ τα κτήρια μετατρέπονται σε ορθοκανονικά πρίσματα με έναν ιώδη φωτισμό. Σε αντικατάσταση των κατοίκων εμφανίζονται μικρά πλάσματα, που παρουσιάζονται ως δαίμονες. Η Youshading είναι γεμάτη όρια, εμπόδια και δυσκολίες σε αντίθεση με το αίσθημα της εξερεύνησης που προκαλεί η Ximending.
Μηχανισμοί μάχης
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι μηχανισμοί του παιχνιδιού, οι οποίοι διαχωρίζονται με βάση την τοποθεσία. Στην Ximending η Yumo διαθέτει βασικούς μηχανισμούς κίνησης. Επιτρέπεται η είσοδος σε κτήρια αλλά και η αλληλεπίδραση με τους υπόλοιπους ανθρώπους μέσω διαλόγων. Ο παίκτης έχει την δυνατότητα να <<δοκιμάσει>> εδέσματα και ροφήματα, τα οποία συναντά κανείς στην Ταϊπέι και προσφέρουν περιοδική βελτίωση των ικανοτήτων του (buffs). Επίσης θα έχει τη χαρά να γνωρίσει περισσότερο τους κεντρικούς χαρακτήρες και να ανακαλύψει την καθημερινότητά τους, ενώ παράλληλα να λάβει συμβουλές από αυτούς, ώστε να βελτιωθεί.
Στον κόσμο της Youshading η Yumo μεταμορφώνεται σε φύλακα των δύο κόσμων ενώ παράλληλα της επιτρέπονται οι μηχανισμοί μάχης. Είναι διακριτός ο χαρακτήρας δράσης του παιχνιδιού με την παρουσίαση των επιθέσεων. Γρονθοκοπήματα και Λακτίσματα γίνονται πραγματικότητα με απλές αλληλουχίες πλήκτρων. Όσο ο χρήστης εξερευνάει της δυνατότητες της Yumo και ανακαλύπτει νέες πολυπλοκότερες αλληλουχίες πλήκτρων τόσο αποτελεσματικότερες γίνονται οι επιθέσεις της.
Οι δυνατότητες της πρωταγωνίστριας προσδιορίζονται από επιμέρους κατηγορίες βελτίωσης αλλά και δείκτες ικανοτήτων. Βασικά χαρακτηριστικά αποτελούν η Υγεία (HP), οι Πόντοι Ειδικών Κινήσεων (SP), η Επιθετική Δύναμη (ATK), η Τύχη (LUCK), οι Κινήσεις (MOVES) και οι Απλοί Ελιγμοί (JUST DODGE).
-Η Υγεία βελτιώνει την αντοχή σε χτυπήματα.
-Οι Πόντοι Ειδικών Κινήσεων εξασφαλίζουν μεγαλύτερη ευελιξία καθώς επιτρέπουν την χρήση δυνατών επιθέσεων σε συνεργασία με τους υπόλοιπους φύλακες του παιχνιδιού.
-Η Επιθετική Δύναμη βελτιώνει την ζημία που προκαλούν τα χτυπήματα του χαρακτήρα.
-Η Τύχη βελτιώνει την εύνοια προς τον χαρακτήρα εντός της μάχης.
-Οι Κινήσεις επιτρέπουν στον παίκτη ανάλογα με το επίπεδο την χρήση πολυπλοκοτέρων συνδυασμών πλήκτρων και βελτιστοποιούν τους υπάρχοντες συνδυασμούς.
-Οι Απλοί Ελιγμοί απαντούν σε ένα σύστημα αποφυγής των επιθέσεων των αντιπάλων. Ειδικότερα, έπειτα από έναν επιτυχή ελιγμό ο παίκτης κερδίζει το χρονικό πλεονέκτημα της αργής μεταβολής του χρόνου (slow time) έτσι ώστε να μπορέσει να αντεπιτεθεί με πολλαπλά χτυπήματα και να εξαλείψει τον κίνδυνο.
Εκτός των βασικών αυτών παραμέτρων οι μηχανισμοί μάχης εκτείνονται στην εξέλιξη της Yumo στην απόλυτη μορφή του φύλακα. Όταν το εικονίδιο της συμπληρωθεί με πόντους από τη μάχη, τότε η Yumo μεταμορφώνεται και βελτιώνονται σε μεγάλο βαθμό οι ικανότητες αλλά και οι κινήσεις της.
Η εξέλιξη των γεγονότων εμπεριέχει την προσθήκη ηρώων στην ομάδα προστασίας της Ximending. Κάθε χαρακτήρας δίνει την δυνατότητα στον παίκτη να χρησιμοποιήσει νέες κινήσεις με διαφορετικά στοιχεία της φύσης όπως η φωτιά και το νερό. Η Yumo δύναται να καλέσει τους φίλους της να την βοηθήσουν στη μάχη αλλά και να συνεργαστούν για να επιτύχουν ισχυρά πλήγματα στους δαίμονες.
Τέλος κάθε ήρωας διαθέτει πλεονέκτημα έναντι των χρωματιστών κρυστάλλων που θα εμποδίσουν την πλοήγηση στον κόσμο της Youshading. Η συνεργασία όμως θα υπερκεράσει κάθε τείχος-εμπόδιο έτσι ώστε να προστατευθεί ο πραγματικός κόσμος.
Αφήγηση και Διάλογοι
Η Ιστορία του παιχνιδιού εξελίσσεται σε κεφάλαια-ενότητες. O διαχωρισμός αυτός παρουσιάζεται σε μορφή ημερολογίου και σκέψεων από τη Yumo. Καθεμία από τις ενότητες συμπεριλαμβάνει δευτερεύουσες αποστολές, οι οποίες αφορούν την καθημερινότητα και την αλληλεπίδραση της Yumo με την κοινωνία. Ο παίκτης καλείται να βοηθήσει τον άνθρωπο της καθημερινότητας. Έτσι θα αναλογιστεί μία άλλη φύση των προβλημάτων. Θα δώσει μία βαθύτερη μάχη με τον ρεαλιστικό κόσμο, όπου τα προβλήματα δεν λύνονται με ειδικές κινήσεις και ελιγμούς μάχης. Κάθε κεφάλαιο-ενότητα ολοκληρώνεται με την σύνοψη των γεγονότων και της συναισθηματικής κατάστασης της Yumo με βάση τα τεκταινόμενα.
Πρωταγωνιστές και Κομπάρσοι
Εντός του παιχνιδιού μπορεί να γίνει αντιληπτός ο διαχωρισμός μεταξύ σημαινόντων προσώπων και δευτερευόντων προσώπων. Ο παίκτης θα γνωρίσει μέσω της πρωταγωνίστριας την Yusha, τον Leo, την Boss, τον Bahet, την Le Viada και την Nemea. Όλοι συμμετέχουν ενεργά στην κεντρική ιστορία του παιχνιδιού και βοηθούν στην προστασία της Ximending. Επιπροσθέτως ο παίκτης λαμβάνει πληροφορίες σχετικά με τον κόσμο του παιχνιδιού και τα γεγονότα που λαμβάνουν χώρα. Η αλληλεπίδραση με τους κεντρικούς χαρακτήρες, βοηθά την Yumo να γνωρίσει τον εαυτό της. Διαμορφώνεται διαφορετική σχέση με κάθε πρόσωπο με αποτέλεσμα να βιώνει ο παίκτης έντονα την ενηλικίωση της έφηβης κοπέλας.
Πέραν των κεντρικών προσώπων, παρουσιάζονται στο παιχνίδι και άνθρωποι της συνοικίας Ximending. Όταν ο παίκτης βρίσκεται μακριά από άλλους ανθρώπους διακρίνει μόνο ανθρώπινες φιγούρες με διαφορετικά χρώματα. Η απλή δυσδιάστατη μορφή δίνει τη θέση της σε ένα τρισδιάστατο απλοϊκό μοντέλο κατά την προσέγγιση. Ωστόσο δεν είναι ευδιάκριτα τα χαρακτηριστικά του προσώπου. Ειδοποιός διαφορά αποτελεί η στάση του σώματος και η ενδυμασία, ως κάποιο βαθμό. Από τα πρόσωπα αυτά θα γνωρίσει ο παίκτης μικρές αστικές ιστορίες. Έχει την ευκαιρία να συμμετέχει σε αυτές και να γνωρίσει την περιοχή, την οποία προστατεύει καθημερινά.
Αντίπαλοι
Ο αφιλόξενος κόσμος της Youshading είναι καταφύγιο για διαφόρων ειδών πλάσματα και δαίμονες. Η κατηγοριοποίηση προκύπτει σαφώς από το μέγεθος των αντιπάλων καθώς και από τις δυνάμεις ή τις αδυναμίες τους. Η ελάχιστη απειλή έχει την μορφή μικρών πολύχρωμων πλασμάτων, τα οποία ομοιάζουν με λούτρινα αρκουδάκια ενώ επίσης υπάρχουν σφαιρικά πλάσματα, τα οποία βάλουν τον παίκτη με σφαίρες ενέργειας από απόσταση. Όσον αφορά τους δαίμονες παρουσιάζονται κυνόμορφοι και σαυρόμορφοι, σε ορθή στάση. Οι δύο αυτοί τύποι δαιμόνων είναι δυνατό να εμφανιστούν σε ισχυρότερη μορφή, όταν διαθέτουν ασπίδα προστασίας και μεγαλύτερο μέγεθος από την συνηθισμένη μορφή. Το παιχνίδι γίνεται ανά διαστήματα απαιτητικό στην αντιμετώπιση των αντιπάλων μολονότι η δυσκολία είναι διαχειρίσιμη από κάθε παίκτη.
Στόχος των εχθρών είναι να σταθούν εμπόδιο στην εξέλιξη της ιστορίας. Ο χρήστης καλείται να επιδείξει τις ικανότητες του ανάλογα με το πλάσμα, το οποίο αντιμετωπίζει. Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, επιστρατεύεται η λογική των επικεφαλής δαιμόνων (boss). Η αντιμετώπιση τους είναι σαφώς η δυσκολότερη εντός του παιχνιδιού, ενώ απαιτείται διαφορετική τακτική αντιμετώπισης κατά περίπτωση. Με αυτόν τον τρόπο εκμαιεύεται από τον παίκτη ο RPG χαρακτήρας του παιχνιδιού.
Συλλεκτικά αντικείμενα και σοφία
Το Dusk Diver 酉閃町 ακολουθεί την λογική των συλλεκτικών αντικειμένων, τα οποία εμπλουτίζουν το παιχνίδι με πρόκληση και συναντώνται στην πλειοψηφία των παιχνιδιών ανιμέ. Με την ολοκλήρωση των αποστολών αποκτώνται φωτογραφίες, οι οποίες παρουσιάζουν την καθημερινότητα της Yumo στην πόλη. Επιπλέον υπάρχουν <<τυχερά μηχανήματα>> εντός της περιοχής Ximending, από τα οποία ο παίκτης μπορεί να αγοράσει πρόσθετα που αφορούν το παιχνίδι. Για παράδειγμα υπάρχουν σκίτσα που παρουσιάζουν τη δημιουργία του παιχνιδιού και εικόνες που αναπαριστούν στιγμές της κεντρικής ιστορίας. Στη διάθεση του παίκτη είναι επίσης η μουσική του παιχνιδιού. Τέλος, τα <<τυχερά μηχανήματα>> περιλαμβάνουν κοστούμια για κάθε βασικό χαρακτήρα αλλά δυστυχώς η απόκτηση όλων των πρόσθετων είναι μία χρονοβόρα και βαρετή διαδικασία, η οποία διακόπτει την ομαλή εξέλιξη της εμπειρίας.
Ως προσθήκη στα παραπάνω στοιχεία εντάσσονται οι σοφίες ή συμβουλές. Οι δημιουργοί φαίνεται πως τείνουν να δώσουν μεγαλύτερο βάθος στο περιεχόμενο του παιχνιδιού παρά στους μηχανισμούς που το διέπουν. Υπάρχει λοιπόν ένα κατάστημα στην περιοχή της Ximending, όπου οι παίκτες μπορούν με βάση την τύχη να αποκτήσουν μία συμβουλή σχετικά με θέματα, τα οποία απασχολούν τους ανθρώπους μια σύγχρονης κοινωνίας.
Πως πρέπει να ζούμε;
Από την αρχή του παιχνιδιού έως ότου ολοκληρωθεί η ιστορία εμφανίζεται στον παίκτη εν συντομία το πολιτισμικό πλαίσιο της Ταϊβάν. Πλήθος από στερεότυπα, ιδέες για τον κόσμο, την κοινωνία και τη ζωή κατακλύζουν τον χρήστη. Όλα αρχίζουν μία ξέγνοιαστη μέρα για μία δεκαεξάχρονη έφηβη, η οποία καλείται να αναλάβει τις ευθύνες της ενήλικης ζωής. Απαραίτητο συστατικό είναι η εργασία και η συνεισφορά στην κοινωνία. Έτσι θα γνωρίσει τους ανθρώπους γύρω της και θα εκτιμήσει την καθημερινότητα. Συνάμα βιώνει την μετάβαση από την εφηβεία στην ενηλικίωση ενώ παράλληλα ψάχνει την αποδοχή μέσα σε ένα σύγχρονο δυτικότροπο περιβάλλον, το οποίο διατηρεί παραδοσιακά πρότυπα για τη ζωή. Σε όλη αυτή την πορεία η οικογένεια μοιάζει να έχει δευτερεύοντα ρόλο. Τα άτομα, τα οποία συναναστρέφεται η Yumo θα διαμορφώσουν τελικά τη εξέλιξη στη ζωή της.
Η Προσωπικότητα
Εν ολίγοις το Dusk Diver 酉閃町 συνδυάζει πολλά στοιχεία για να αναδείξει μία ενδιαφέρουσα ιστορία. Συνθέτοντας τα παραπάνω στοιχεία είναι εφικτό να αντιστοιχίσουμε το Dusk Diver 酉閃町 με την προσωπικότητα των δημιουργών του. Ο εσωτερικός κόσμος των δημιουργών προσδιορίζει το παιχνίδι και το διαιρεί σε τομείς. Όλα τα γεγονότα αφορούν έναν γνωστό τόπο, δηλαδή την πόλη στην οποία κατοικούν οι δημιουργοί, την Ταϊπέι. Ξαφνικά υπάρχει μία ανατροπή στην κανονικότητα της ζωής με την ενηλικίωση, με αποτέλεσμα να διαχωρίζεται η πραγματικότητα σε δύο παράλληλες διαστάσεις, της συνετής δράσης και της έντονα κινηματογραφικής δράσης, η οποία ομοιάζει με παιχνίδι. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η επιμελής ένταξη ιστορικών στοιχείων στο παιχνίδι. Πιο συγκεκριμένα γίνεται αναφορά δυσάρεστων γεγονότων, τα οποία έλαβαν χώρα στην Ταϊπέι κατά τα έτη 1905 και 1947. Παρουσιάζεται επίσης η ανάγκη για ασφάλεια και σταθερότητα. Πυρήνα δράσης αποτελεί η συνοικία και όλα τα μέλη της συσπειρωμένα απαρτίζουν μία ομάδα.
Συνοψίζοντας με βάση τα προαναφερθέντα στοιχεία είναι φανερό, ότι υπάρχουν τρωτά σημεία στο Dusk Diver 酉閃町. Η αλήθεια είναι, πως η ιστορία ξεκινάει λίγο απότομα και αρκετά γεγονότα δεν εξηγούνται επαρκώς. Εντούτοις η αφήγηση του παιχνιδιού διακρίνεται από συνάφεια. Στο τεχνικό τομέα έχει γίνει αρκετά καλή δουλειά από τους δημιουργούς. Η πόλη παρουσιάζεται με καλό φωτορεαλισμό ενώ ο φανταστικός κόσμος σχεδιασμένος με απλότητα προξενεί το αίσθημα της απειλής. Οι μηχανισμοί διαιρούνται όμορφα. Το σύστημα μάχης θυμίζει παιχνίδια <<κοψίματος και σκισίματος>> (hack and slash) με έντονο το στοιχείο της δράσης. Οι κεντρικοί χαρακτήρες προκαλούν ενδιαφέρον και το περιεχόμενο στο οποίο συμμετέχουν, προσφέρεται για αναζήτηση και εξερεύνηση. Παρ’ όλα αυτά είναι απαραίτητο να επισημανθούν οι αστοχίες των δημιουργών. Είναι προφανές, ότι πρόκειται για την πρωτόλεια προσπάθεια υλοποίησης παιχνιδιού. Αυτό αιτιολογεί την αποτυχία εναρμόνισης του περιεχομένου του. Ως συνέπεια ο χρήστης καλείται να καλύψει νοητά τα ανακύπτοντα κενά, συνθέτοντας επιμέρους πληροφορίες. Εν συνεχεία η απλότητα των μηχανισμών μάχης σε συνδυασμό με την έλλειψη προκλήσεων σε ορισμένα χρονικά διαστήματα, οδηγούν κατά περίπτωση σε μία ανιαρή εμπειρία. Όσον αφορά τα πρόσθετα, είναι πιθανό, πως οι δημιουργοί δεν έδωσαν την απαιτούμενη προσοχή με αποτέλεσμα να φαντάζουν εκτός κεντρικού περιεχομένου όπως επίσης να απαιτούν πάρα πολύ χρόνο.
Είναι σίγουρα μία καλή προσπάθεια με πολλά ενθαρρυντικά στοιχεία για επόμενους τίτλους βιντεοπαιχνιδιών, παρά το μέτριο αποτέλεσμα. Υπάρχει καλό περιεχόμενο με πλήθος πληροφοριών και νοημάτων, τα οποία ωστόσο δεν παρατίθενται εύστοχα στο περιβάλλον ενός παιχνιδιού. Είναι βέβαιο πως θέλουμε να συναντήσουμε εξαιρετικούς τίτλους στο μέλλον με τα ιδιαίτερα στοιχεία, τα οποία χαρακτηρίζουν το Dusk Diver 酉閃町.