Home ReviewsGame Reviews Iron Danger | The Review

Iron Danger | The Review

Γράφει ο/η Στέλιος Αναγνωστόπουλος

Can anyone alter fate? All of us combined…or one great figure…or someone strategically placed, who happens to be in the right spot. Chance. Accident. And our lives, our world, hanging on it.


-Philip K. Dick, «The Man in the High Castle»

Tempus edax rerum

Το 1906 ο Herbert George Wells στα πλαίσια ενός συνεδρίου της Κοινωνιολογικής Εταιρείας που διεξήχθη στη σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Λονδίνου υποστήριξε ότι η «δημιουργία» ουτοπιών -και η εκπορευόμενη από αυτές κριτική -αποτελεί την πιο κατάλληλη μέθοδο ανταποκρινόμενη τόσο στην επιστήμη της Κοινωνιολογίας όσο και στην κριτική κοινωνική θεωρία. Όπως επισημαίνει η Ruth Levitas (Utopia as Method-The Imaginary Reconstitution of Society, Palgrave Macmillan, 2013) συμπληρώνοντας τον Wells, αυτή η μέθοδος διαθέτει αδιαμφισβήτητα «ουτοπικά» χαρακτηριστικά αποτελώντας τα εργαλεία κριτικής εκθέτοντας τις ελλείψεις και τις αστοχίες του τρέχοντος πολιτικού και πολιτισμικού αφηγήματος. Η κριτική αυτή επαφίεται στην παραστατικότητα και της pop culture πολύ πριν καθιερωθεί σαν όρος -και διανύσει μύρια κύματα και σχολές, κήνσορες και θεράποντες, όπως θα έγραφε και ο Umberto Eco- μέσα από την λογοτεχνία, την έβδομη και την ένατη τέχνη με τις alternate history μυθοπλασίες. Έργα όπως τα «The Man in the High Castle» του Philip K. Dick (επ’ ουδενί η τηλεοπτική απόδοση/αποδόμησή του), το ανυπέρβλητο graphic novel «Watchmen» των Alan Moore και Dave Gibbons ή τηλεοπτικές σειρές όπως τα «Fringe» και «Lost» του J.J. Abrams περιγράφουν μια εναλλακτική πραγματικότητα υιοθετώντας ένα concept που δεν εξαντλείται στο «what if fiction» αλλά προεκτείνεται σε αυτό που αναφέρθηκε πιο πάνω ως «κριτική ουτοπία»*.

Η προβολή μιας «εξωτικής» ουτοπίας μέσα από ένα καλειδοσκόπιο δεν ήταν πότε ο σκοπός της pop culture προσέγγισης του θέματος. Το δίπολο ουτοπία-δυστοπία, όπως έχουμε αναφέρει και στο review του post-apocalyptic «Beautiful Dessolation», είναι ο διαλεκτικός εκείνος καμβάς με τις ενδεχομενικές αποχρώσεις  των κινδύνων που εγκυμονεί η ρευστή πραγματικότητα για ένα εφιαλτικό μέλλον. Ασκείται, λοιπόν, κριτική μέσα από την εναλλακτική έκβαση της ιστορίας προσφεύγοντας στο παρόν το οποίο παρουσιάζεται αλληγορικά πολλές φορές ως μήτρα, όπως το νησί «Ουτοπία» στο ομώνυμο βιβλίο του More. Για να φτάσουμε στην εναλλακτική ιστορία (προσοχή, δεν αναφέρομαι στην εναλλακτική Ιστορία της post truth εποχής των αναθεωρητών με ανορθόλογα και αντεπιστημονικά αναχώματα προς εξυπηρέτηση ιδεολογικών αφηγημάτων) απαιτείται το time manipulation ως μέσο και τρόπος διαφυγής. Πολλά παιχνίδια έκαναν χρήση αυτού του concept όπως η τριλογία των «Prince of Persia», το «Life is Strange» (SquareEnix, 2015) το καμάρι του Jonathan Blow «Braid» (Number One, 2008) ή το ακόμα παλαιότερο «Shadow of Memories» (Konami, 2001). Καταλήγοντας -ή ξεκινώντας;- στην «Ουτοπία», φτάσαμε στην εναλλακτική ιστορία και από εκεί οδηγηθήκαμε στη χειραγώγηση του χρόνου για να επιστρέψουμε με αυτό το κειμενικό time manipulation στον βαθμό μηδέν ώστε να ξεκινήσουμε την πορεία στο review.

*Η πλειονότητα των μυθιστορημάτων της «εναλλακτικής ιστορίας» έχουν ως υπόβαθρο το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Όπως μπορεί να φανταστεί ο καθένας μας αυτό είναι λογικό καθώς ο πόλεμος αυτός αποτελεί χρονικό ορόσημο, σημείο μηδέν, για την ανθρωπότητα.

Zero out

Σε αυτή την παραμυθένια ιστορία πρωταγωνιστεί η έφηβη Kipuna η οποία επιστρέφει στη ζωή μετά από ένα θανατηφόρο ατύχημα κατά τη διάρκεια επίθεσης των αδίστακτων Northlanders πέφτοντας από ψηλά σε ένα θραύσμα (shard). Αντί, όμως, να παραμείνει νεκρή, «ξυπνά» μέσα σε ένα ονειρικό περιβάλλον όπου μια άγνωστη δύναμη της εκμυστηρεύεται ότι έχει αποκτήσει μαγικές δυνάμεις που αναστέλλουν τον θάνατο. Αφού επανέρχεται στη ζωή, θα αποδράσει με τη βοήθεια του σιδηρουργού Topi που εγκλωβίστηκε και ο ίδιος στο νησί μετά την επιδρομή των Northlanders. Επόμενος προορισμός είναι η Kalevala, τόπος καταγωγής του Topi, όπου θα εξιστορήσουν στον Antheor, προστάτη της πόλης, τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν  με τον τελευταίο να παραπέμπει την Kipuna στην Healer, μια ιέρεια που γνωρίζει περισσότερες λεπτομέρειες για τα shards και για το μυθικό Aurolith, μια πανίσχυρη πηγή ενέργειας. Εκεί θα πληροφορηθούν ότι υπάρχουν πέντε παρόμοια shards τα οποία θα φανούν ιδιαίτερα χρήσιμα εναντίον των επιδρομέων. Έτσι, η περιπέτειά μας ξεκινά με την συντροφιά των Topi και Kipuna να προσπαθούν να συλλέξουν τα εναπομείναντα shards αποτρέποντας τα σχέδια των εχθρών τους αλλά παράλληλα να ανακαλύψουν και τη μυστική τους φύση μέσω του Aurolith.

Dniwer dna esare

Το στοιχείο του turn based συστήματος μάχης, το οποίο εδώ ονομάζεται «trance mode», είναι ενδιαφέρον, δε διαπραγματεύεται και δεν υποχωρεί σε καθιερωμένους μηχανισμούς και πρότυπα. Δίνει μια εντελώς διαφορετική διάσταση παρακάμπτοντας τον όποιο gameplay ντετερμινισμό και με τον παίκτη να διαθέτει επιλογές για την επαναξιολόγηση της έκβασης μιας κατάστασης. Η δράση ξεδιπλώνεται πάνω σε δύο παράλληλα timelines των χαρακτήρων σαν μουσική παρτιτούρα. Αρχικά δεν θα πρέπει να ξεχνάτε ότι ο χρόνος είναι κοινός για τους χαρακτήρες σας και οφείλετε να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί αφού υπάρχει αντίκτυπος στον άλλον! Κάθε κίνηση και ενέργεια -που αναφέρεται ως heartbeat- αποτυπώνεται επάνω στα timelines με τα αντίστοιχα εικονίδια. Αν κάποιο μέλος «πέσει» στη μάχη, ο χρόνος παγώνει και εμφανίζεται το σημείο «Χ» γύρω από το οποίο θα προσπαθήσετε να διορθώσετε τα λάθη σας. Αυτή η λειτουργία έχει περιορισμούς· όταν ξεπεράσετε με τις κινήσεις σας κάποιο σημείο, και πιο συγκεκριμένα δέκα heartbeats, δεν υπάρχει επιστροφή με rewind. Γενικά, είναι διαθέσιμα όλα εκείνα τα εργαλεία για να οργανωθείτε και να ξεγελάσετε αμέτρητες φορές τη μοίρα και τον θάνατο. Οι πιο γρήγορες επιθέσεις «στοιχίζουν» συνήθως δύο heartbeats ενώ οι πιο αργές και τα spells τρία.  Όσον αφορά την ολιγομελή ομάδα σας, η αλήθεια είναι ότι υπάρχει ισορροπία στη λειτουργική σχέση των μόλις δύο playable χαρακτήρων. Τα abilities περιλαμβάνουν escape routes, blocking attacks, AoE attacks, spells, όσον αφορά την Kipuna, και ο Topi διαθέτει heavy attacks, kick, earthquake knocking αλλά και battlecry με το οποίο βελτιώνει για σύντομο χρονικό διάστημα τα στατιστικά της συντρόφου του. Η μεν Kipuna αναλαμβάνει τα ranged attacks, είναι αδύναμη και ευάλωτη στην άμυνα αλλά πιο ευκίνητη ενώ ο Topi χειρίζεται επιδέξια τον βαρύ οπλισμό, διαθέτει μεγαλύτερη αντοχή και αμύνεται με την ασπίδα του προστατεύοντας και την Kipuna. Θεωρώ ότι το ενδεχόμενο χειρισμού επιπλέον ρόλων θα ήταν εκτός τόπου και χρόνου καθώς θα δημιουργούσε ανεπανόρθωτα προβλήματα στο gameplay. Ο ρυθμός του παιχνιδιού είναι ικανοποιητικός· δε χρειάζεται να προκληθεί bottleneck εξαιτίας μιας υπερδιέγερσης επιπλέον χαρακτηριστικών με χαώδη συστήματα μάχης είτε με πρόσθετους χαρακτήρες. Με την τρέχουσα υλοποίηση του «trance mode» θα ήταν δύσκολο να ελέγξετε τις κινήσεις τους προλαμβάνοντας την αποτυχία. Η πληθώρα των συνιστωσών θα δημιουργούσε ασφυκτικές συνθήκες που θα επέφεραν τουλάχιστον σύγχυση.

Οι στρατηγικές που μπορείτε να ακολουθήσετε αφορούν δεκάδες πιθανές εκβάσεις της μάχης συμπεριλαμβάνοντας στον προγραμματισμό σας τη χρήση του περιβάλλοντος. Έτσι, θα εκμεταλλευτείτε στοιβαγμένους κορμούς δέντρων για να παρασύρετε τους εχθρούς, να βάλετε φωτιά σε ξερόχορτα και να τους αποπροσανατολίσετε ή να τους προκαλέσετε ζημιά, να εκμεταλλευτείτε με τον ίδιο τρόπο δηλητηριώδεις περιοχές μέσω της χλωρίδας, να τους ανατινάξετε με εύφλεκτα αέρια, να τους εκτοξεύσετε βαρέλια με λάδι ή πίσσα για να τους κάψετε και πληθώρα άλλων. Το δε AI των αντιπάλων σας προσαρμόζεται στις εκάστοτε αλλαγές και διορθώσεις που κάνετε! Πραγματικά, μπορείτε να οργανώσετε λεπτομερειακά πληθώρα τακτικών και στο σημείο αυτό το παιχνίδι φαίνεται να ανταποκρίνεται περίφημα με το trial and error, φυσικά, να επικρατεί. Όσον αφορά τα skills, η Kipuna ελέγχει τη φωτιά και μπορεί να χρησιμοποιήσει fire orbs είτε για να χτυπήσει τους εχθρούς είτε να ανοίξει δρόμο καίγοντας την χλωρίδα, μπορεί να ελιχθεί, να αποσπάσει την προσοχή των εχθρών για να δώσει χρόνο στον Topi να ελιχθεί ή να τους οδηγήσει σε παγίδα και άλλα πολλά σχήματα. Επίσης, μπορεί να χρησιμοποιήσει τις ικανότητές με τη φωτιά πάνω στα όπλα του συνοδοιπόρου της για να αποδίδουν περισσότερο damage. Τέλος, θα ενεργοποιεί με τη φωτιά τα «light pillars» με τα οποία αποκαλύπτονται μυστικά τόσο σε επίπεδο bonus όσο και για την εξέλιξη του παιχνιδιού (portals κ.λπ.). Δεν υπάρχουν στατιστικά για τους χαρακτήρες ούτε για τον εξοπλισμό σας αλλά και ούτε XP. Αυτό που διαθέτετε είναι τα skills τα οποία έχουν εύλογο cooldown timer, το περιβάλλον και την υπομονή να διδάσκεστε από την αποτυχία. Το όλο εγχείρημα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως puzzle tactical rpg αφού θα κληθείτε να επιστρατεύσετε τη φαντασία και το δαιμόνιο.

Στους χάρτες θα εντοπίζετε consumables όπως μανιτάρια, βατόμουρα, ψάρια και άλλα τα οποία αποκαθιστούν μέρος της υγείας σας ή μειώνουν τον χρόνο για το cooldown. Η συμβουλή μου είναι να τα καταναλώνετε ευκαιριακά έχοντας πρώτα εξαντλήσει κάθε ενδεχόμενο επικράτησης στη μάχη ή αν δεν έχετε έγκαιρη πρόσβαση σε sauna. Οι τελευταίες αποτελούν rest rooms και θα τις βρείτε σε κάθε χάρτη του campaign αναπληρώνοντας όλο σας το health χωρίς περιορισμούς στη χρήση τους. Οπόταν βρεθείτε σε αδιέξοδο η επανάληψη του campaign από την αρχή αποτελεί μονόδρομο. Εδώ είναι το κατάλληλο σημείο για να αναφέρουμε ότι δεν υπάρχουν save points παρά μόνο στην αρχή του campaign. Αν αναλογιστείτε ότι ο μέσος χρόνος της αποστολής αντιστοιχεί περί τα 45 λεπτά της ώρας αντιλαμβάνεστε ότι η ολιγωρία είναι ασυγχώρητη. Ένα σημαντικό μειονέκτημα του παιχνιδιού αποτελεί η έλλειψη side quests με αποτέλεσμα, όπως είναι φυσικό, να κυριαρχεί η γραμμικότητα. Νομίζω, ωστόσο, ότι το timelapse σύστημα μάχης προσφέρει αρκετές «συγκινήσεις» και μετριάζει κάπως την γραμμική εξέλιξη. Επίσης, δεν έχετε πρόσβαση σε εξοπλισμό ή γενικά σε ό,τι προσδιορίζει ένα κλασικό RPG. Ωστόσο, το παιχνίδι παρουσιάζει το δικό του χαρακτήρα χωρίς να ανακυκλώνει «ευπρόσδεκτες» αποδείξεις καθαρότητας της mainstream RPG κουλτούρας.

Με την ολοκλήρωση του campaign θα έχετε στη διάθεσή σας διάφορα στατιστικά όπως ο χρόνος που απαιτήθηκε, το ποσοστό των θανάτων σας, το ποσοστό των εχθρών που εξουδετερώσατε και θα κληθείτε να κάνετε upgrade ή να ξεκλειδώσετε νέα skills και για τους δυο χαρακτήρες σας. Τέλος, θα βρείτε στοιχεία τόσο για την αποστολή σας, τα shards που έχετε εντοπίσει και προσωπικά στοιχεία για τους NPC που έχετε συναντήσει μέχρι εκείνη τη στιγμή.

Dimension of time

Στον τεχνικό τομέα τα πράγματα είναι μεν λιτά, αφού για να αποδώσει τον φανταστικό κόσμο η ομάδα της Action Squad Studios επέλεξε μια πιο κλασική γραφιστική απεικόνιση χωρίς ωστόσο να περιορίζει τις προσδοκίες και τις ιδιαιτερότητες του παιχνιδιού. Θα παρατηρήσετε, λοιπόν, λεπτομερή μοντέλα και ζωηρά χρώματα του περιβάλλοντος να κυριαρχούν, τα διακοσμητικά στοιχεία τόσο στους εξωτερικούς όσο και στους εσωτερικούς χώρους είναι τα πιο κατάλληλα για το συγκεκριμένο παιχνίδι. Ημιβυθισμένα καράβια στις παραλίες, πυκνή πανίδα στα δάση, αρχαίοι ναοί γεμάτοι παγίδες και άλλα πολλά. Ο ήχος κινείται σε εξαιρετικά επίπεδα με τη πολυποίκιλη μουσική υπόκρουση του κάθε campaign να ταιριάζει απόλυτα στο concept και με το voice over των χαρακτήρων να είναι άκρως επαγγελματικό αποδεικνύοντας για μια ακόμη φορά ότι οι indie ομάδες ακόμα και με το ελάχιστο budget υπερτερούν πολλές φορές μεγαλύτερων παραγωγών. Η ισομετρική οπτική είναι απόλυτα λειτουργική και έχετε τη δυνατότητα τόσο για zoom in-out όσο και για rotation. Οι διάλογοι διατηρούν το ενδιαφέρον σας και ενίοτε συναρπάζουν με το lore τους.

Time is the culprit

Πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον παιχνίδι με το οποίο θα διασκεδάσετε ενορχηστρώνοντας τρόπους να αποφύγετε τον θάνατο. Από τους συνδυασμένους και ορθά προσανατολισμένους μηχανισμούς και μεθόδους του gameplay έχουν προκύψει σπουδαία αποτελέσματα τα οποία θα εκτιμήσει και ο πιο εμβριθής gamer παιχνιδιών στρατηγικής. Θα βρεθείτε αντιμέτωποι με ικανότατους αντιπάλους σε διάφορα περιβάλλοντα έτοιμα να σας προσφέρουν όλα εκείνα τα εφόδια για να επικρατήσετε. Τεχνικά το παιχνίδι δεν υστερεί πουθενά και η προσπάθεια του developer είναι αξιέπαινη. Το σενάριο είναι μεν τυπικό αλλά παρασύρει τον παίκτη στον κόσμο του παιχνιδιού ιδιαίτερα εύκολα. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό παιχνίδι από κάθε άποψη και από τα πιο απαιτητικά σε προκλήσεις που έχω παίξει τον τελευταίο καιρό!

Ευχαριστούμε θερμά την Daedalic Entertainment για τη διάθεση του παιχνιδιού.

Ελάχιστες απαιτήσεις συστήματος:

  • Απαιτείται επεξεργαστής και λειτουργικό σύστημα 64-bit
  • ΛΣ: 64-bit Windows 10
  • Επεξεργαστής: Intel CPU Core i5 3.3GHz / AMD CPU FX-8320
  • Μνήμη: 8 GB RAM
  • Γραφικά: NVIDIA GTX 960 3GB / AMD R9 280 3GB
  • DirectX: Έκδοση 11
  • Αποθήκευση: 14 GB διαθέσιμος χώρος
  • Κάρτα ήχου: DirectX 9.0c compatible
  • Επιπλέον σημειώσεις: Requires a 64-bit processor and operating system

You may also like