“Terror is the feeling which arrests the mind in the presence of whatsoever is grave and constant in human sufferings and unites it with the secret cause”.
– James Joyce
Scream for me, gamer!
Ακριβής κινηματογραφικός ορισμός για τη φύση των b-movies δεν υπάρχει ή για να είμαι πιο ειλικρινής ο υπάρχων είναι ανεπαρκής. Αυτό επέδρασε καταλυτικά στο να παρουσιαστούν νέες ιδέες με φαντασία, χωρίς δογματικές δεσμεύσεις και προκαθορισμένα concept. Παλιότερα, κατά τα φοιτητικά χρόνια, παρακολουθούσα σε μεταμεσονύχτιες προβολές στην τηλεόραση και σε διάφορα θεματικά φεστιβάλ αυτό το είδος ταινιών και πιο συγκεκριμένα το horror είδος τους. Μορφές, όπως οι Bela Lugosi, Boris Karloff, Leatherface, Jason Voorhees, Freddy Kruger, άφησαν το θανατηφόρο στίγμα τους στον κινηματογράφο ξεπερνώντας γρήγορα τους περιορισμούς του «πανιού» και επηρεάζοντας κάθε σχεδόν πτυχή της pop culture. Τι σχέση έχουν όλα αυτά με το παιχνίδι που παρουσιάζουμε; Η απάντηση αμέσως παρακάτω!
Are you lonesome, tonight?
Η περιπέτειά μας ξεκινά με ένα text based intro όπου πληροφορούμαστε με τον πιο κατατοπιστικό και straightforward γι’ αυτές τις περιπτώσεις τρόπο τι θα επακολουθήσει. Α nameless hero, χωρίς ιστορικό υπόβαθρο, βρίσκεται στο μέσο μιας ξαφνικής και έντονης καταιγίδας. Στην προσπάθειά του να βρει καταφύγιο εντοπίζει ένα απομονωμένο σπίτι. Από την αρχή αντιλαμβάνεσαι ότι δεν υπάρχει βαρύγδουπο lore, ούτε υποσχέσεις κάποιου ηρωικού έπους. Χτυπάς την πόρτα δίχως απόκριση. Ανοίγεις και ένα χαρακτηριστικό τρίξιμο είναι η μοναδική απάντηση στην πρόκλησή σου. Βρίσκεσαι στο εσωτερικό του σπιτιού και με μια γρήγορη ματιά προαισθάνεσαι ότι κάτι παράξενο συμβαίνει ή πρόκειται να συμβεί. Όλες οι πόρτες του σπιτιού είναι ερμητικά κλειστές οδηγώντας τον πρωταγωνιστή μοιραία προς τις σκάλες. Ο επάνω όροφος είναι στο ίδιο μοτίβο· κλειδωμένες πόρτες και ερημιά. Στην άκρη του διαδρόμου, το αμυδρό φως της μισόκλειστης πόρτας κάνει μια νύξη κάποιας παρουσίας. Γέρνεις την πόρτα, η φρίκη ξεδιπλώνεται μπροστά σου· δεν ξέρεις με ποια σειρά να σαστίσεις. Με το αποσυντιθέμενο πτώμα στην υπερχειλισμένη από το αίμα μπανιέρα ή με την επιβλητική μορφή που στέκεται με την πλάτη γυρισμένη, απασχολημένη με σαδιστικές ακατανόμαστες πράξεις; Όταν αποφασίζεις να κάνεις αισθητή την παρουσία σου, η απεχθής αυτή μορφή κατευθύνεται προς το μέρος σου και επιτίθεται αφήνοντάς σε αναίσθητο. Ξυπνάς μισοζαλισμένος σε ένα κελί. Απέναντί σου βρίσκεται ένα πτώμα σε καθιστή στάση κρατώντας κάτι σαν tape recorder. Δίπλα του υπάρχει ένα μήνυμα. Τι συμβαίνει; Μήπως είσαι το επόμενο θύμα αυτού του μανιακού; Πως θα δραπετεύσεις από το σπίτι; Οι αναφορές σε ταινίες σταθμούς για το είδος, όπως τα «Texas Chainsaw Massacre » και «The hills have eyes», είναι εξόφθαλμες. Αυτό που θα εντυπωθεί βαθιά μέσα σου είναι το «μήνυμα» της «οικογένειας» προς τον υπόλοιπο κόσμο: “Through darkness, they see light. Through suffering, they feel life”.
Ειρήσθω εν παρόδω, οι «οικογένειες» αυτές ήταν κάτι σύνηθες στις επαρχιακές κωμοπόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών -ασχέτως αν έγινε «γνωστή» μόνο εκείνη του Charles Manson μετά τη φριχτή δολοφονία πέντε ανθρώπων μεταξύ αυτών και της Sharon Tate, συζύγου του σκηνοθέτη Roman Polanski- κατά τις δεκαετίες των 60s και 70s. Πρόκειται για εκκοσμικευμένες χιλιαστικές σέκτες επενδεδυμένες με μυστικιστικά και θρησκευτικά στοιχεία, οι οποίες κατέληγαν σε «προφητικές» και εκστατικές «αποκαλύψεις» συνοδεία ψυχοτρόπων ουσιών. Αυτές οι σέκτες-κοινόβια αποτελούνταν συνήθως από τον πατριάρχη -υποδυόμενος το ρόλο του αφυπνισμένου μεσσία-, τον στενό κύκλο της «οικογένειας» και τον ευρύτερο κύκλο των ακολούθων. Επεδίωκαν το λεγόμενο «altered state of consciousness» με «διδασκαλίες» αμάλγαμα παρερμηνευμένων κοσμοαντιλήψεων -μέσω θρησκευτικού συγκρητισμού, δηλαδή μείξη πίστεων και δογμάτων- στις οποίες περιλαμβάνονταν ανατολικές και ασιατικές δοξασίες, χριστιανικές πρακτικές και φρασεολογία προσαρμοσμένες, ωστόσο, στη δική τους κοσμοαντίληψη.
Για να επιστρέψουμε στο παιχνίδι, ο ήρωας δε φέρει τα σημεία ενός εκλεκτού ούτε μνημονεύεται από προφητείες και σωτηριολογικούς χρησμούς ως εκδικητική ή ρυθμιστική για το σύμπαν αβατάρα. Βρίσκεται απλά εγκαταλελειμμένος σε μια ορμητική μοναξιά, μιας αμφίβολης και against all the odds επιβίωσης. Δεν έχει θεϊκή και ευγενική καταγωγή, ούτε κατασταλαγμένες ιδιότητες· όλα είναι ρευστά. Διαθέτει μόνο την απαιτούμενη -ευκταία στην πραγματικότητα- προσαρμογή στο περιβάλλον και το θυμικό του. Αυτά που περιβάλουν τον ήρωά μας δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια χοντροκομμένη και υπό συγκεκριμένη προβολή κακία· όχι «αφηρημένες» έννοιες προειλημμένων βασάνων και θυσιών για μια κάποια «αλήθεια» ή την πάση θυσία διατήρηση της κοσμικής τάξης. Πρέπει να συμφιλιωθεί με το σπίτι, να το οικειοποιηθεί για να βγει ζωντανός από αυτό. Κάποια στιγμή βρίσκει οδηγίες για τα επόμενά βήματα που πρέπει να ακολουθήσει από έναν άγνωστο, ονόματι Elijah. Let the hunt begin!
Darkness, camera, action!
Τεχνικά, το παιχνίδι προσφέρει αβίαστα όλες εκείνες τις λεπτομέρειες και αναφορές που σχηματίζουν το μωσαϊκό ενός γκραν γκινιόλ σκηνικού. Για να παραφράσουμε λίγο και τον μεγάλο κριτικό του κινηματογράφου Βασίλη Ραφαηλίδη, σκοπός του παιχνιδιού είναι να τρομοκρατήσει ανώδυνα, να προσφέρει δια του φόβου μια κάθαρση και να αντισταθμίσει την ελλειμματική ψυχολογία των δειλών που θα ‘θελαν να νιώσουν παλικάρια-αλλά μόνο μέσα στη σιγουριά του σκοτεινού δωματίου. Τα άψογα handmade γραφικά, τα οποία απαρτίζουν και τα animation με δύο -το πολύ τρία- frames σκίτσων, δημιουργούν ένα «αυθεντικό» και γκροτέσκο αποτέλεσμα εφάμιλλο της b-movie αισθητικής των 70s και 80s. Ο Jack Martin, ο οποίος έχει επιμεληθεί τα γραφικά και το κείμενο, χρησιμοποιεί σκοτεινές, ξεθωριασμένες εικαστικές αποχρώσεις ώστε να ενσαρκωθεί η βορβορώδης ατμόσφαιρα του σπιτιού. Η δομή και το ύφος των ελάχιστων κειμένων κινείται σε αντίστοιχο επίπεδο με λακωνικούς αλλά ανατριχιαστικούς μονολόγους. Ο πρωταγωνιστής μπορεί να μην έχει «πρόσωπο» και να μη μιλάει καθόλου. Αυτό, όμως, δίνει ώθηση στους ενοίκους του σπιτιού να συμπληρώνουν αυτό το κενό μεγεθύνοντας τις λεπτομέρειες που τους αφορούν. Οι ελλιπείς από τις παύσεις συνειρμικοί μονόλογοι τονίζουν ακόμα περισσότερο τη μοναξιά του χαρακτήρα μας. Το περιβάλλον είναι αρκούντως κλειστοφοβικό αλλά ψυχολογικά αχανές. Τα τρομακτικά γραφικά ακολουθούν το concept του body horror. Ο ήχος κινείται συνεπικουρικά στην ατμόσφαιρα. Παροξυντικοί βρυχηθμοί, απόκοσμα τριξίματα, βουητά σωληνώσεων που δεν καταλήγουν πουθενά, παράσιτα, αίολοι βηματισμοί, ηχητικές παραισθήσεις προσπαθούν να αποπροσανατολίσουν τη λογική και να θολώσουν την κρίση σου. Ψίθυροι, πένθιμες κραυγές, μοιρολόγια πλανώνται στον αέρα χωρίς αντίκρισμα ελπίδας. Ακατέργαστες νότες σε άναρχη χρωματική κλίμακα πιάνου και ακούρδιστες ηλεκτρικές κιθάρες σε μια ασυμφωνία με μοναδικό κοινό εσένα. Τέλος, η παραμονή σου στο καταραμένο σπίτι θα διαρκέσει δύο με τρείς βασανιστικές ώρες, αν καταφέρεις να βγεις ζωντανός.
Click anywhere to continue.
Το gameplay είναι αυτό ακριβώς που θα ανέμενε κανείς από ένα point and click adventure. Αρκετοί γρίφοι και puzzles, διερεύνηση με τον κέρσορα κάθε «ύποπτου» στοιχείου, εξερεύνηση, συνδυασμοί αντικειμένων στο inventory, μόχλευση αντικειμένων, αποκωδικοποιήσεις διαλόγων και κειμένων και φυσικά…pixel haunting. Ναι, haunting και όχι hunting αφού θα ψάχνετε με τέτοιους ρυθμούς που θα σας στοιχειώσει για μέρες. Αυτό το σημείο ίσως να απογοητεύσει ή και να κουράσει παλιούς και νεοεισερχόμενος στο είδος παίκτες. Πώς καταλαβαίνεις ότι ήρθε η στιγμή για pixel hunting mode; Πολύ απλά, αφού έχεις παραδοθεί δοκιμάζοντας κάθε λογικό αξίωμα που έχει εφαρμογή στο γνωστό και ορατό σε μας σύμπαν, καταφεύγεις σε αυτή την απέλπιδα λύση. Εξοπλιστείτε με υπομονή, αφήστε αχαλίνωτη τη φαντασία και την όποια αρετή σας διακρίνει και ξεκινήστε το κλικάρισμα μανιωδώς, με το mouse να διαγράφει χιλιόμετρα αποστάσεων στον οριζόντιο και κάθετο άξονα. Ο αντίλογος, βέβαια, θα υποστήριζε ότι σε μια τόσο μικρή παραγωγή θα έπρεπε ο οποιοσδήποτε να είχε αντιληφθεί ότι λόγω των τεχνικών περιορισμών ο μόνος τρόπος για να υπάρχει ροή και συνέχεια είναι κατά κάποιον τρόπο και μέσω του pixel hunting. Η οθόνη είναι ολόκληρη στη διάθεσή σου με μοναδικά σημεία ένα διακριτικό (i) που αντιστοιχεί στο inventory και την ένδειξη menu όπου βρίσκονται οι επιλογές save, load κ.λπ. Το inventory του παιχνιδιού δεν αποτελεί κάτι ιδιαίτερο. Αρκεί για να αποθηκεύεις ό,τι φαίνεται χρήσιμο στον ήρωα, μπορείς να συνδυάζεις αντικείμενα, να ανατρέχεις σε βιβλία και κείμενα. Υπάρχει η επιλογή «examine» στο κάτω μέρος του inventory όπου μπορείς να εξετάσεις διεξοδικά συγκεκριμένα αντικείμενα. Το παιχνίδι διαθέτει τέσσερεις θέσεις για save πράγμα που θα ξενίσει λίγο στην αρχή σε όσους συνηθίζουν να «σώζουν» αρκετές φορές πριν και μετά από κάποιο περιστατικό, προκειμένου να δοκιμάσουν αργότερα κάποιον εναλλακτικό τρόπο επιλογής. Επίσης, το save system θα μπορούσε να διαθέτει και time stamp για την διευκόλυνση του χρήστη. Οι γρίφοι είναι μέτριας δυσκολίας και ίσως βρεθείτε προ εκπλήξεως αν δεν δώσετε την απαιτούμενη προσοχή. Για παράδειγμα, τον περισσότερο χρόνο τον κατανάλωσα μακράν στο γρίφο με τη βούρτσα. Πραγματικά, είχα καιρό να ζοριστώ έτσι με γρίφο σε παιχνίδι. Επρόκειτο και για δική μου αστοχία αφού δεν έδωσα τη δέουσα σημασία σε ένα σημαντικό στοιχείο, θεωρώντας ότι αφορούσε το παιχνίδι σε ύστερο χρόνο αλλά δε βοήθησε καθόλου και η πολύ μικρή επιφάνεια για να το εντοπίσει ο κέρσορας. Βέβαια, καθώς γράφονταν αυτές οι γραμμές, βγήκε patch που διορθώνει το συγκεκριμένο σημείο. Υπάρχουν, επίσης, sequences με λαβύρινθους απ’ όπου θα προσπαθήσεις να δραπετεύσεις στηριζόμενος σε φυσικά αλλά και τεχνικά σημάδια. Τα jump scares είναι ελάχιστα αφού οι δημιουργοί επενδύουν στον οπτικοακουστικό τρόμο παρά σε «φτηνά» κόλπα. Υπάρχουν, τέλος, διάσπαρτες στο σπίτι εννέα χειροποίητες και απόκοσμες κούκλες-μινιατούρες για να ανακαλύψεις σαν achievement. Προς το τέλος του παιχνιδιού, υπάρχει μια ενδιαφέρουσα «action» προσθήκη την οποία συναντάμε και σε άλλα παιχνίδια του είδους και αποτελεί ευχάριστη έκπληξη. Δε θα σας αποκαλύψω περισσότερα γιατί θα χαθεί το στοιχείο του απρόοπτου.
Εν κατακλείδι, πρόκειται για μια πολύ αξιόλογη προσπάθεια της Screaming Void. Φαίνεται ότι υπάρχει η διάθεση αλλά και οι δυνατότητες για περισσότερα. Το παιχνίδι είναι άρτιο τόσο ως προς τα τυπικά όσο και ως προς τα λειτουργικά χαρακτηριστικά του. Το σενάριο μπορεί να έχει επιρροές από στερεότυπα του horror genre αλλά το αποτέλεσμα έχει την προσωπική σφραγίδα των δημιουργών του. Πρόκειται για ένα κλασικό point and click adventure που παρά τη μικρή του διάρκεια θα ικανοποιήσει σίγουρα τον απαιτητικό horror fan. Υπάρχει το περιθώριο βελτίωσης σε κάποιους τομείς και -παρακολουθώντας το community forum του παιχνιδιού στο Steam- οι δημιουργοί είναι διατεθειμένοι να αφουγκραστούν το κοινό.
Το παιχνίδι είναι διαθέσιμο μέσω του Steam.
Ελάχιστες απαιτήσεις συστήματος:
- ΛΣ: Windows 7 SP1
- Επεξεργαστής: 2 GH
- Μνήμη: 1 GB RA
- Γραφικά: Intel HD Graphic
- Αποθήκευση: 3 GB διαθέσιμος χώρος