Βρισκόμαστε το 2003, με τις φήμες να δίνουν και να παίρνουν πως ο Shinji Mikami έχει απολυθεί από την Capcom. Ο λόγος; Η υπογραφή του καταξιωμένου δημιουργού αποκλειστικής συμφωνίας με τη Nintendo που θα έφερνε στο Gamecube πέντε αποκλειστικούς τίτλους. Το φημισμένο Capcom 5. Για τον πρόεδρος της Capcom, Tsujimoto Kenzo-san, έμοιαζε αδιανόητο να μην κυκλοφορήσουν σε άλλες πλατφόρμες. Ο Μikami ωστόσο έβλεπε τη Nintendo ως το μοναδικό συνεχιστή στη gaming βιομηχανία αν Sony και Microsoft επέστρεφαν στις μπίζνες που έκαναν πριν μπουν στο χώρο. Τελικά αποδείχτηκε λάθος, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.

Έτσι λοιπόν στην Ε3 του 2003 επιστρέφει με κρότο για να διαφημίσει αυτή τη συμφωνία. Δεν διστάζει μάλιστα να βροντοφωνάξει ότι το Resident Evil 4 θα είναι τρομαχτικότερο από ποτέ και πως ”θα μας κάνει να κατουρήσουμε τα βρακιά μας”.
Για σταθείτε όμως λιγάκι, τι σοι υλικό είναι αυτό που δείξανε και που δεν μοιάζει καθόλου με το τελικό παιχνίδι που πήραμε το 2005;
Το Resident Evil 3.5, όπως χαριτολογώντας αναφέρεται μεταξύ των φανατικών, ήταν πολλαπλά πρωτότυπα, 3 τον αριθμό, που για τον έναν ή άλλον λόγο εγκαταλείφθηκαν και ένα αποτυχημένο πείραμα που τελικά εξελίχθηκε στο DMC: Devil May Cry από τον Hideki Kamiya.
Αρχικά, το Resident Evil 4 είχε οραματιστεί ως ένα πιο παραδοσιακό παιχνίδι τρόμου επιβίωσης, παρόμοιο με τους προκατόχους του. Το πρώτο πρωτότυπο, γνωστό ως έκδοση “Fog“, αναπτύχθηκε για το PlayStation 2 και παρουσίαζε τον Leon S. Kennedy να ερευνά ένα ανατριχιαστικό κάστρο γεμάτο με υπερφυσικούς εχθρούς. Αυτή η έκδοση τελικά καταργήθηκε λόγω του αργού ρυθμού της και της έλλειψης καινοτομίας. Επιπλέον τεχνολογικώς ήταν φοβερά δύσκολο να επιτευχθεί ρεαλιστικός φωτισμός στο βασικό εχθρό του παιχνιδιού, το μαύρο καπνό με τα πλοκάμια που μόλυνε τον Leon. Μάλιστα, υπάρχει σωσμένο trailer από την παρουσίασή του στην TGS 2002. Η πλοκή του συγκεκριμένου πρωτότυπου χρησιμοποιήθηκε αυτούσιο σε ένα άλλο horror παιχνίδι της Capcom, το Haunted Ground.
Στη συνέχεια, η ομάδα ανάπτυξης μετατόπισε την εστίασή της στη δημιουργία μιας νέας έκδοσης του Resident Evil 4 που θα είναι πιο επικεντρωμένη στη δράση και θα διαθέτει ένα πιο δυναμικό σύστημα μάχης. Το πρωτότυπο που προέκυψε, γνωστό ως έκδοση “Hook Man” ή “Haunted Castle“, παρουσίαζε τον Leon να πολεμά έναν φανταστικό εχθρό με ένα γάντζο για ένα χέρι ανάμεσα σε παραισθήσεις. Αυτή η έκδοση εισήγαγε επίσης την προοπτική της κάμερας πάνω από τον ώμο και Quick Time Events (QTE) που θα γίνονταν βασικά στοιχεία του τελικού παιχνιδιού.
Ο Yasuhisa Kawamura βρισκόταν πίσω από τον διαβόητο Hook Man. Ήθελε να κάνει το Resident Evil 4 πιο τρομακτικό και πρότεινε να χρησιμοποιηθεί μια συγκεκριμένη σκηνή από την ταινία The Lost Souls, όπου ο κύριος χαρακτήρας (την οποία υποδύεται η Winona Ryder), ενώ έπλενε τα χέρια της σε ένα μπάνιο, βρίσκεται ξαφνικά σε ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο με έναν δολοφόνο ελεύθερο. Μια τελική εκδοχή αυτής της ιδέας τελικά μετατράπηκε στο Hook Man.
Η έκδοση αυτή του παιχνιδιού παρουσίαζε μια διαφορετική ιστορία και σκηνικό, με τον Leon S. Kennedy να ερευνά μια στοιχειωμένη έπαυλη στην Ευρώπη που σύμφωνα με πληροφορίες ήταν ο τόπος μαζικής αυτοκτονίας μιας αίρεσης. Ένα από τα πιο αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά αυτής της έκδοσης ήταν ο τίτλος “hook man”, ένα φάντασμα που κυνηγούσε τον παίκτη σε όλο το παιχνίδι και μπορούσε να νικηθεί μόνο καταστρέφοντας το γάντζο του.
Ωστόσο, η ομάδα ανάπτυξης αντιμετώπισε αρκετές προκλήσεις κατά την ανάπτυξη αυτής της έκδοσης του Resident Evil 4. Τα pre rendered γραφικά και οι σταθερές γωνίες της κάμερας έγιναν ξεπερασμένα και η ομάδα πάλευε να βρει τρόπους να κάνει το παιχνίδι να φαίνεται φρέσκο και καινοτόμο. Η ομάδα αντιμετώπισε επίσης πίεση από την Capcom να κάνει το παιχνίδι πιο προσανατολισμένο στη δράση για να απευθύνεται σε ένα ευρύτερο κοινό.
To τρίτο και τελευταίο πρωτότυπο με το όνομα ”zombie” ήταν πάλι κοντά στα πρότυπα των αρχικών Resident Evil, κάτι που ο Shinji Mikami απέκλειε να συμβεί, μιας και έμοιαζαν καθόλα βαρετά πλέον.
Είμαστε στο φθινόπωρο του 2003, ο Shinji Mikami και η ομάδα ανάπτυξης αποφάσισαν να καταργήσουν και αυτό το πρωτότυπο και να ξεκινήσουν από την αρχή με μια νέα ιδέα για το Resident Evil 4. Μετά από περισσότερους πειραματισμούς και σχόλια από τους παίκτες, η ομάδα ανάπτυξης συμφώνησε τελικά στην τελική έκδοση του Resident Evil 4 που κυκλοφόρησε το 2005, η οποία περιείχε ένα νέο gameplay στυλ που έδινε έμφαση στη δράση και διαδραματίστηκε σε ένα ισπανικό χωριό. Αυτή η έκδοση του Resident Evil 4 έγινε αποδεκτή από τους κριτικούς για τους καινοτόμους μηχανισμούς του παιχνιδιού, τις έντονες σεκάνς δράσης και την κινηματογραφική παρουσίαση. Θεωρείται δικαίως ένα από τα καλύτερα παιχνίδια της σειράς Resident Evil.
Αν και η έκδοση Hook Man του Resident Evil 4 δεν κυκλοφόρησε ποτέ επίσημα, ορισμένα πλάνα και concept art του παιχνιδιού έχουν εμφανιστεί στο διαδίκτυο όλα αυτά τα χρόνια, δίνοντας στους θαυμαστές μια γεύση από το τι θα μπορούσε να ήταν. Ορισμένοι φανατικοί έχουν επίσης δημιουργήσει mods που βασίζονται στην έκδοση Hook Man, επιτρέποντας στους παίκτες να βιώσουν στοιχεία του ακυρωμένου παιχνιδιού.

Το Resident Evil 4 αναπτύχθηκε αρχικά ως αποκλειστικό του Nintendo GameCube λόγω της στενής σχέσης της Capcom με τη Nintendo εκείνη την εποχή. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, η Capcom ήταν ένας από τους σημαντικότερους τρίτους developers της Nintendo και είχε γνωρίσει μεγάλη επιτυχία στις κονσόλες της Nintendo με παιχνίδια όπως τη σειρά Mega Man.
Επιπλέον, η Nintendo αναζητούσε αποκλειστικά παιχνίδια που θα βοηθούσαν στην αύξηση των πωλήσεων της κονσόλας GameCube, η οποία δυσκολευόταν να ανταγωνιστεί το PlayStation 2 και το Xbox. Σε συνεργασία με την Capcom για την κυκλοφορία του Resident Evil 4 αποκλειστικά στο GameCube, η Nintendo ήλπιζε να προσελκύσει περισσότερους παίκτες στην πλατφόρμα της και να ενισχύσει το μερίδιο αγοράς της.
Παρόλο που το Resident Evil 4 κυκλοφόρησε τελικά και σε άλλες πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένου του PlayStation 2 και του Wii, η έκδοση GameCube παραμένει μια αγαπημένη και πολύ δημοφιλής είσοδος στη σειρά. Η συνεργασία μεταξύ της Capcom και της Nintendo βοήθησε να καθιερωθεί το Resident Evil 4 ως ένας από τους τίτλους με την υπογραφή του GameCube και εδραίωσε τη θέση του παιχνιδιού στην ιστορία του gaming.