Από τον πρωταγωνιστικό ρόλο του ως Adam Jensen στο αναγνωρισμένο παιχνίδι “Deus Ex: Human Revolution”, μέχρι τις εμφανίσεις του σε δημοφιλείς τηλεοπτικές εκπομπές, τον αινιγματικό Kenzo Gabriel στο επιτυχημένο σόου “The Expanse” και την πιο πρόσφατη ερμηνεία του ως κακοποιός στην 5η σεζόν του ”Star Trek Discovery”, ο Τουφεξής έχει κάνει όνομα ως πολυπράγμων και ταλαντούχος ηθοποιός.
Καθώς ξεκινήσαμε τη συνέντευξή μας, ανυπομονώ να μάθω περισσότερα για τη δημιουργική του διαδικασία, τις εμπειρίες του στη βιομηχανία και τις σκέψεις του για το μέλλον της ψυχαγωγίας. Καθίστε λοιπόν, χαλαρώστε και ελάτε μαζί μας καθώς εμβαθύνουμε στον κόσμο του Ηλία Τουφεξή.
Μπορείς να μας πεις για την ελληνική σου κληρονομιά και πώς αυτή έχει επηρεάσει τη δουλειά σου ως ηθοποιός;
Ο πατέρας μου γεννήθηκε στην Καβάλα και ήταν στην Αθήνα μέχρι τα πέντε του χρόνια. Μετά ήρθε η ελληνική μου οικογένεια στον Καναδά. Γεννήθηκα στο Μόντρεαλ.
Νομίζω ότι η διασκέδαση και το πάθος του να μεγαλώνω πηγαίνοντας στις ελληνικές εκκλησίες και τις γιορτές του Πάσχα (αρνί στη σούβλα στην μπροστινή αυλή!) είχε σίγουρα αντίκτυπο στην προσωπικότητά μου. Το οποίο, με τη σειρά του, διακατέχει οποιαδήποτε παράσταση δίνω ως ηθοποιός.
Ποια πιστεύεις ότι είναι η μεγαλύτερη παρανόηση που έχουν οι άνθρωποι για τον ελληνικό πολιτισμό;
Υπάρχουν παρανοήσεις; Νομίζω ότι οι περισσότεροι σκέφτονται τους Έλληνες ως έναν δυνατό λαό με πλούσια ιστορία και απίστευτο φαγητό. Εμείς εφεύραμε τη Δημοκρατία και το σουβλάκι.
Λοιπόν, φημιζόμαστε επίσης και για το σπάσιμο των πιάτων στους γάμους! Έχεις ο ίδιος δεξιότητες στο σπάσιμο πιάτων; Μιλώντας για ελληνικό φαγητό, αν έπρεπε να διαλέξεις ανάμεσα στο να τρως μόνο σουβλάκι ή μόνο ελληνικό γιαούρτι για το υπόλοιπο της ζωής σου, ποιο θα διάλεγες;
Έχω πάει σε ελληνικούς γάμους που μου αναλογούν με χορό και σπάσιμο πιάτων. Μπορώ να χορέψω και να σπάσω πιάτα με τους καλύτερους ΟΠΑ! Σουβλάκι χωρίς συζήτηση. Τρώω λίγο πολύ μόνο σουβλάκι και τυρόπιτα στην κανονική μου ζωή πάντως.
Μπορείς να μας καθοδηγήσεις στη δημιουργική διαδικασία της φωνής ενός χαρακτήρα; Πώς βρίσκεις τον σωστό τόνο και την απόδοση για κάθε χαρακτήρα;
Δεν έχει σημασία αν είναι στην κάμερα, στη σκηνή ή σε ένα φωνητικό θάλαμο. Προσεγγίζω τον χαρακτήρα με τον ίδιο τρόπο κάθε φορά. Διάβαζω το παρελθόν του, τι θέλει και πώς θέλει να το αποκτήσει. Το υπόβαθρό του περνάει στη φωνή και στο σώμα και οι στόχοι του βγαίνει στην απόδοση του ρόλου.
Πώς προετοιμάζεσαι για μια παράσταση με χρήση motion-capture και ποιες είναι μερικές από τις μοναδικές προκλήσεις που έρχονται με αυτό το είδος υποκριτικής;
Υπάρχουν μοναδικές προκλήσεις με κάθε μορφή υποκριτικής που κάνω. Με το Performance Capture πρέπει να χρησιμοποιείς πολύ τη φαντασία σου επειδή είσαι λίγο πολύ σε μια άδεια σκηνή. Οπότε, αν υποτίθεται ότι είμαι σε ένα γήπεδο στην Ελλάδα, πρέπει να φανταστώ ότι είμαι εκεί. Αλλά αυτό είναι διασκεδαστικό. Υπάρχουν πολλά τεχνικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις επίσης. Υπάρχουν εκατοντάδες κάμερες σε μια σκηνή mocap. Υπάρχει ένα μικρόφωνο και μια κάμερα στο πρόσωπό σου. Αυτά είναι τα πράγματα που πρέπει να αγνοήσεις για χάρη της απόδοσής σου. Μερικές φορές δεν μπορείς να κάνεις μια κίνηση που θέλεις επειδή η κάμερα στο πρόσωπό σου θα χτυπήσει κάτι ή κάποιον. Πρέπει να είσαι λίγο πιο δημιουργικός για να εργαστείς γύρω από την τεχνολογία. Αλλά αυτό είναι το ίδιο με οτιδήποτε. Στην κάμερα πρέπει να ανησυχείς να βρίσκεις την θέση σου, ώστε να είσαι εστιασμένος. Πρέπει να φροντίσεις να μην μπλοκάρεις το φωτισμό άλλου ηθοποιού κλπ… Κάθε μέσο έχει τις προκλήσεις του.
Έχεις δουλέψει σε μερικά από τα πιο εμβληματικά franchise βιντεοπαιχνιδιών όλων των εποχών, συμπεριλαμβανομένων των “Assassin’s Creed” και “Deus Ex”. Μπορείς να μιλήσεις για τις εμπειρίες σου από τη δουλειά σε αυτά τα παιχνίδια και πώς ήταν να είσαι μέρος τέτοιων δημοφιλών franchise;
Στο Assassin’s Creed, έχω παίξει τέσσερις ή πέντε χαρακτήρες και μου αρέσει όταν με φέρνουν πίσω. Λατρεύω να ταξιδεύω ιστορικά με αυτά τα παιχνίδια. Το κοινό τους είναι επίσης τεράστιο και μου αρέσει να συναντώ θαυμαστές που ξέρουν ακριβώς τι έχω κάνει στα παιχνίδια και να αγκαλιάζουν τη δουλειά μου.
Το Deus Ex άλλαξε την καριέρα μου με την έννοια ότι ο Adam Jensen έπεσε στην ομάδα των πολύ δημοφιλών πρωταγωνιστών βιντεοπαιχνιδιών για λίγο. Κανείς μας δεν το περίμενε αυτό και απλά έτρεξα μαζί του. Έτσι, κάθε ευκαιρία να κάνω ένα Comic-con ή να γνωρίσω θαυμαστές του παιχνιδιού πάω τρέχοντας. Αυτό οδήγησε επίσης στο να ακουστεί το όνομά μου πολύ περισσότερο από ό,τι θα είχε διαφορετικά. Λατρεύω τον Adam Jensen και ως χαρακτήρα. Μακάρι να τελειώσουμε την ιστορία του.
Πώς αποκτήσες τον ρόλο του Adam Jensen στο Deus Ex;
Ήταν απλώς άλλη μια ακρόαση. Για τους ηθοποιούς, παίρνεις κάθε ακρόαση που σου έρχεται νωρίς. Το Deus Ex ήταν απλώς μια άλλη ακρόαση εκείνη την εβδομάδα. Χαίρομαι που πήγα!
Έπαιξες σημαντικό ρόλο στο «Assassin’s Creed: Odyssey», ως Βασιλιάς Λεωνίδας. Πώς προσέγγισες αυτόν τον ρόλο; Πρέπει να είναι δύσκολο να ξεπεράσεις την εικόνα του βασιλιά Λεωνίδα από τους ”300”.
Έχω πολύ όμορφες αναμνήσεις από τον ρόλο του Λεωνίδα. Ήμουν πολύ ενθουσιασμένος που φέρνω τη δική μας άποψη για έναν πραγματικά δημοφιλή χαρακτήρα λόγω της ταινίας 300. Λατρεύω επίσης τον Τζέραρντ Μπάτλερ και δεν ήθελα να τον αντιγράψω καθόλου. Η ελληνική προφορά βοήθησε. Αυτό δεν είναι μπηχτή για τον Μπάτλερ, γιατί απλά δεν είχαν προφορές στην ταινία του. Αυτό που ήταν μια πραγματική πρόκληση ήταν να κάνω τη σύλληψη της παράστασης για αυτό, συγκέντρωνα τους 300 στρατιώτες μου και στην πραγματικότητα ήταν μόνο περίπου 6 κασκαντέρ που στέκονταν μέσα. Έτσι έπρεπε, ας πούμε, να χρησιμοποιήσουμε τη φαντασία μας. Αλλά όπως είπα παραπάνω, αυτό είναι μέρος της διασκέδασης.
Ο κλάδος των βιντεοπαιχνιδιών έχει αλλάξει πολύ τα τελευταία χρόνια με την πρόοδο της τεχνολογίας και την άνοδο των διαδραστικών κινηματογραφικών παιχνιδιών. Πώς βλέπεις να εξελίσσεται ο κλάδος τα επόμενα χρόνια;
Εργάζομαι ως σκηνοθέτης-φωνής σε βιντεοπαιχνίδια πολύ συχνά, επομένως έχω μια πλεονεκτική θέση. Σε κάθε παιχνίδι έχει εφαρμοστεί κάποιο νέο σύστημα διαλόγου. Ή κάποια νέα τεχνολογία όπου μπορούμε να ηχογραφήσουμε ένα σωρό ηθοποιούς ταυτόχρονα από όλο τον κόσμο. Κάθε φορά που μπαίνω για να κάνω το Performance Capture, οι κάμερες είναι καλύτερες, ελαφρύτερες και ακριβέστερες. Αλλάζει κάθε εβδομάδα.
Η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι ένα ενδιαφέρον μέρος της βιομηχανίας βιντεοπαιχνιδιών. Οι ηθοποιοί ανησυχούν για αυτό και δικαιολογημένα. Πρέπει να φροντίσουμε να συνεχίσουμε να παίζουν χαρακτήρες οι ηθοποιοί και όχι η τεχνητή νοημοσύνη.
Προτιμάς να εργάζεσαι στην τηλεόραση έναντι των βιντεοπαιχνιδιών; Ή απολαμβάνεις και τα δύο εξίσου για διαφορετικούς λόγους;
Η απόδοση φωνής ή κινήσεων ή μπροστά από την κάμερα είναι διαφορετικοί τρόποι για να καταγράψετε μια παράσταση. Μου αρέσει το καθένα.
Το μόνο που είναι διαφορετικό για μένα είναι οι ώρες. Η φωνή είναι η πιο σύντομη μέρα. Το Performance Capture είναι μια κανονική εργάσιμη ημέρα. Ο κινηματογράφος και η τηλεόραση είναι 16 ώρες για ημέρες και μπορεί να γίνουν αρκετά εξαντλητικές…αλλά ορκίζομαι ότι δεν έχω κάποια προτίμηση. Ο χαρακτήρας και το έργο είναι αυτό που με ενδιαφέρει.
Η άνοδος των streaming υπηρεσιών όπως το Netflix και η Disney+ έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι καταναλώνουν περιεχόμενο. Πώς βλέπεις αυτή την τάση να επηρεάζει τον κλάδο τα επόμενα χρόνια;
Επηρεάζει ήδη τον κλαδο. Μπορείτε να το δείτε στην απεργία των συγγραφέων που συμβαίνει στις ΗΠΑ. Οι συγγραφείς δεν πληρώνονται ό,τι κάνουν για τη δικτυακή τηλεόραση, επειδή οι streamers έχουν ένα εντελώς διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο. Ξέρω ότι κάνω περισσότερα ως ηθοποιός για να κάνω ένα επεισόδιο του FBI: Most Wanted από οτιδήποτε κάνω στο Netflix (λόγω αποζημειώσεων). Είναι ένας νέος κόσμος για διασκέδαση. Ελπίζω να μπορέσουμε να το αντιμετωπίσουμε.
Έχεις κάποιο ονειρεμένο βιντεοπαιχνίδι ή τηλεοπτικό πρότζεκτ στο οποίο θα θέλατε να συμμετάσχετε στο μέλλον;
Τίποτα το ιδιαίτερο δεν υπάρχει εκεί έξω αυτή τη στιγμή. Μου αρέσει να είμαι μέλος της οικογένειας του Star Trek και μου αρέσει να κάνω τα παιχνίδια και τις σειρές κινουμένων σχεδίων που κάνω. Θα ήθελα να συνεργαστώ με τον Taylor Sheridan. Νιώθω ότι ταιριάζω κατευθείαν στο στυλ του (Yellowstone, Tulsa King κλπ). Και μου λείπει να είμαι στη σκηνή, αλλά απλά δεν πληρώνει αρκετά για τον χρόνο που αφιερώνεται αυτές τις μέρες. Μένω στο LA και οι τιμές είναι γελοίες.
Πάρτε κάποιον στην Ελλάδα να μου δώσει μια μακροπρόθεσμη, καλά αμειβόμενη δουλειά και θα μετακομίσω εκεί με μεγάλη χαρά!
Ευχαριστώ πολύ, Ηλία Τουφεξή, που αφιερώσες χρόνο για να συζητήσουμε για τις εμπειρίες σου στους κλάδους του gaming και της ψυχαγωγίας. Ήταν πραγματικά συναρπαστικό να ακούς για την προσέγγισή σου στην ανάπτυξη χαρακτήρων, τις γνώσεις σου για το μέλλον της βιομηχανίας και τα πάντα ενδιάμεσα. Ανυπομονούμε να δούμε τι θα κάνεις στη συνέχεια!