Το ένα ψέμα φέρνει τ’ άλλο
Το “Telling Lies” είναι ένα παιχνίδι που αφορά την αναζήτηση της αλήθειας μέσω παρακολούθησης συγκεκριμένων τμημάτων βίντεο. Σε όσους έχουν υπ’ όψην το “Her Story” σίγουρα αυτή η περιγραφή είναι γνώριμη και αυτό γιατί πίσω και από τα δύο έργα βρίσκεται ο ίδιος άνθρωπος. Όπως έχει δηλώσει ο ίδιος, το νέο του παιχνίδι είναι μεγαλύτερο και περισσότερο αχανές (bigger and messier) από το “Her Story”. Είναι όμως αυτό αρκετό για να θεωρηθεί καλύτερο παιχνίδι;
Λόγω της ομοιότητας των δύο παιχνιδιών αλλά και της διαφοροποίησης τους από την υπόλοιπη βιομηχανία θα επιθυμούσα να μου επιτραπεί μια σύντομη περιγραφή του “Her story” καθώς θα χρησιμοποιηθεί αρκετά στο παρόν κείμενο ως σημείο αναφοράς και μέτρο σύγκρισης
Sam Barlow και “Her Story”
Το 2015 ο Sam Barlow, σε συνεργασία με την Furious Bee Limited και υπό την αιγίδα της εκδότριας Annapurna Interactive, κυκλοφορεί το “Her Story”. Στο παιχνίδι αυτό, ο παίκτης, κάνοντας χρήση μιας ειδικής μηχανής αναζήτησης ενός υπολογιστή της αστυνομίας, πρέπει να ανακαλύψει την αλήθεια γύρω από τη δολοφονία του Simon. Για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει να παρακολουθήσει αποσπάσματα μικρής διάρκειας (μέγιστο 3 λεπτά) από τις καταθέσεις της Hannah Smith, γυναίκας του Simon, στην αστυνομία. Οπότε ουσιαστικά η όλη εμπειρία απαρτίζεται από 271 σύντομα βίντεο με καταθέσεις μιας γυναίκας, διασκορπισμένα σε μια μηχανή αναζήτησης, η σειρά και η προτίμηση παρακολούθησης των οποίων εξαρτάται από τον παίκτη.
Υπόθεση του παιχνιδιού και τρόπος λειτουργίας
Τέσσερα χρόνια μετά, η ίδια ομάδα ανθρώπων επανέρχεται με τον “πνευματικό διάδοχο” του “Her Story”, το “Telling Lies”. Το παιχνίδι, αν και μοιράζεται πολλά στοιχεία με τον προκάτοχό του στο gameplay, διαφοροποιείται εντελώς στη θεματολογία του. Ξεκινά με ένα cutscene κατά το οποίο, μία γυναίκα κατεβαίνει από ένα αυτοκίνητο, εισέρχεται σπίτι της, ανοίγει κατευθείαν τον υπολογιστή της και συνδέει ένα σκληρό δίσκο. Ο σκληρός αυτός δίσκος, περιέχει ένα αρχείο με αποσπάσματα βίντεο τα οποία, κατά κύριο λόγο, αποτελούν τμήματα βιντεοκλήσεων μεταξύ των εμπλεκόμενων χαρακτήρων. Ο παίκτης πρέπει να αναζητήσει, μέσω μιας μηχανής αναζήτησης που θα αναλυθεί περαιτέρω σε επόμενη παράγραφο, τα κατάλληλα βίντεο που θα του επιτρέψουν να σχηματίσει ορθή άποψη για τα γεγονότα που διαδραματίζονται. Στα αποσπάσματα ομως που παρακολουθούμε, ερχόμαστε μονάχα σε επαφή με την πλευρά του ενός εκ των δύο συνομιλούντων. Αν επιθυμεί κανείς να παρακολουθήσει την άλλη πλευρά της βιντεοκλήσης, θα πρέπει να αναζητήσει τον αντίστοιχο clip. Ας δούμε όμως πως.
Μηχανή αναζήτησης “Retina” και λοιποί μηχανισμοί
Η περιήγηση στα αποσπάσματα γίνεται μέσω μια μηχανής αναζήτησης η οποία ονομάζεται “Retina”. Η μηχανή αυτή παρουσιάζει ελάχιστες διαφοροποιήσεις με την αντίστοιχη του “Her Story” ενώ in-game μπορούμε να βρούμε ένα πεντασέλιδο αρχείο που περιγράφει αναλυτικά τη χρήση της. Συγκεκριμένα, στο πάνω μέρος της βρίσκεται μία μπάρα στην οποία ο παίκτης μπορεί να αναζητήσει λέξεις ή φράσεις. Η μηχανή εμφανίζει τα πρώτα 5 (με χρονολογική σειρά) αποσπάσματα του αρχείου στα οποία εμφανίζεται η συγκεκριμένη λέξη ή φράση. Ανοίγοντας ένα βίντεο κανείς, μπορεί να μεταφερθεί στην ακριβή στιγμή αναφοράς της αναζητούμενης λέξης καθώς και να περιηγηθεί στο βίντεο κρατώντας πατημένο το αριστερό κλικ και σέρνοντας αριστερά ή δεξιά προκειμένου να μεταφερθεί αντίστοιχα πίσω ή εμπρός στον χρόνο. Το τελευταίο χαρακτηριστικό, αν και διευκολύνει συχνά τον παίκτη, είναι ιδιαίτερα δύσχρηστο σε μεγάλης διάρκειας βίντεο, όπου απαιτείται πολύ ώρα για το rewind.
Ακόμα, δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας “σελιδοδεικτών” συγκεκριμένων στιγμών στα βίντεο, καθώς και πρόσβασης στο ιστορικό των ενεργειών του παίκτη, προσπαθώντας να διευκολυνθεί ο ομαλός ελιγμός ανάμεσα στα βίντεο. Ενδιαφέρουσα προσθήκη είναι ένας μηχανισμός γρήγορης αναζήτησης κατά τον οποίον ο παίκτης, διακόπτοντας το βίντεο, έχει την δυνατότητα ,επιλέγοντας με τον κέρσορα του μια συγκεκριμένη λέξη ή φράση, και να αναζητήσει εκ νέου αποτελέσματα από την “Retina”. Το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό, θα φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο σε αυθόρμητους παίκτες που επιθυμούν να μεταβαίνουν από κλιπ σε κλιπ γρήγορα, αλλά στην περίπτωση που κάποιος θέλει να σχηματίσει μια ξεκάθαρη εικόνα και να παρακολουθήσει την πλήρη διάρκεια του αποσπάσματος, το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό δυσχεραίνει την προσπάθεια αυτή.
Επιπλέον, ο παίκτης μπορεί να καταγράψει χρήσιμα στοιχεία στο σημειωματάριο που παρέχεται από το interface του παιχνιδιού, αλλά το γεγονός ότι δεν είναι δυνατή η χρήση του κατά την διάρκεια παρακολούθησης των βίντεο, καθιστά το πατροπαράδοτο χαρτί και μολύβι ως εμφανώς προτιμότερη λύση.
Πλοκή και χαρακτήρες
Λίγα πράγματα μπορούμε να αναφέρουμε για την πλοκή καθώς μέχρι και η αποκάλυψη των ονομάτων των βασικών χαρακτήρων μπορεί να αμαυρώσει την συνολική εμπειρία. Παρακολουθούμε κυρίως τις διαδικτυακές συνομιλίες μεταξύ τεσσάρων χαρακτήρων (ενός άνδρα και τριών γυναικών) αλλά και διαφόρων άλλων σε ένα χρονικό πλαίσιο περίπου 2 χρόνων. Σκοπός μας είναι μέσω αλλεπάλληλων αναζητήσεων να συμπεράνουμε ποιοί είναι ειλικρινείς και ποιοι ψεύδονται καθ’όλη την διάρκεια της πλοκής. Παρέχεται ως αρχική προτεινόμενη λέξη το “LOVE”, καθώς η συγκεκριμένη λέξη μας δίνει την δυνατότητα να παρακολουθήσουμε αποσπάσματα και απο τους 4 βασικούς χαρακτήρες. Από εκεί και πέρα, καταπιανόμενοι από λέξεις και φράσεις κλειδιά που προσελκύουν το ενδιαφέρον μας, κατευθύνουμε τις αναζητήσεις μας προκειμένου να αποκαλυφθεί η αλήθεια. Στην πάνω δεξιά πλευρά του υπολογιστή αναγράφεται η ώρα η οποία λειτουργεί ως “progression”. Όταν εκκινούμε η ώρα είναι 12 το βράδυ, ενώ ανά μία ώρα υπάρχει ένα διακριτικό cutscene που μας δίνει στοιχεία για τον χαρακτήρα που ελέγχουμε. Το παιχνίδι τερματίζει στις 5 το πρωί δίνοντας ωστόσο την δυνατότητα στον παίκτη να παρακολουθήσει επιπλέον αποσπάσματα μετά τον τερματισμό του.
Το “Telling Lies” φαινομενικά, μοιάζει να είναι απλά μια αχανής βιβλιοθήκη με βίντεο στην οποία ο παίκτης περιηγείται απρόσκοπτα σε όλη της την έκταση. Στην πραγματικότητα όμως, όπως και στην περίπτωση του “Her Story”, υπάρχει μια κρυφή δομή πίσω από όλο αυτό το χάος. Οι λέξεις που χρησιμοποιούν σε κάθε κλιπ οι πρωταγωνιστές είναι στρατηγικά τοποθετημένες για να κατευθύνουν τις αναζητήσεις του παίκτη σε μια συγκεκριμένη πορεία και να τον οδηγήσουν σταδιακά στην αλήθεια, αποφεύγοντας παράλληλα την αποκάλυψη γεγονότων από το τέλος της ιστορίας. Ακόμα και αν ο παίκτης καταλάθος “σκοντάψει” πριν την κατάλληλη στιγμή σε κάποιο απόσπασμα από το τέλος, πιθανότατα δεν θα μπορέσει να εξάγει κάποιο συμπέρασμα λόγω των ελλιπών, ως τότε, πληροφοριών. Ωστόσο, προσωπικά θεωρώ πως το όλο εγχείρημα της “κρυφής δομής” επετεύχθη σε αισθητά μικρότερο βαθμό από το αντίστοιχο του “Her Story” και για αυτό οφείλεται στο μεγαλύτερο βαθμό η κλίμακα του παιχνιδιού. Στο “Her Story” ακολουθούμε αποκλειστικά μια ιστορία που αφορά συγκεκριμένο αριθμό ατόμων και έχει 3 με 4 ανατροπές και έντονες στιγμές που είναι σχεδόν αδύνατο να παραλειφθούν σε οποιοδήποτε playthrough. Από την άλλη πλευρά, στο “Telling Lies”, παρατηρούμε 3 με 4 αλληλένδετες ιστορίες με πολλούς παραπάνω χαρακτήρες. Το γεγονός αυτό, αν και δίνει αισθητά μεγαλύτερο περιεχόμενο στο παιχνίδι, ειδικά στην αρχή δημιουργεί ιδιαίτερη σύγχυση. Ο παίκτης βομβαρδίζεται ασύστολα με ονόματα τα οποία καλείται να αντιστοιχίσει με χαρακτήρες της υπόθεσης , κάτι που κάνει τις πρώτες ώρες του παιχνιδιού ιδιαίτερα δυσβάσταχτες. Προφανώς υπάρχουν και οι στιγμές όπου η πλοκή θα μας εκπλήξει με κάποιες ανατροπές ή με ένα απρόσμενο backstory, αλλά λόγω του μεγάλου εύρους του παιχνιδιού γίνονται λιγότερο αισθητές.
Ωστόσο η αχανής έκταση του παιχνιδιού σε συνδυασμό με τον χρονικό περιορισμό των 5 ωρών για τον τερματισμό μετατρέπουν κάθε playthrough σε μια ξεχωριστή εμπειρία αυξάνοντας το replay value του παιχνιδιού. Όταν έχουμε κατανοήσει τα βασικά χαρακτηριστικά της πλοκής, είναι στο χέρι μας σε ποια γεγονότα και άτομα θα εστιάσουμε παραπάνω αποσκοπώντας να αποσπάσουμε παραπάνω πληροφορίες, καθώς οι 5 ώρες ,τις περισσότερες φορές, δεν είναι ικανές για να σχηματίσουμε πλήρη εικόνα για όλους και για όλα. Το παιχνίδι ανταμείβει αυτή την προσπάθεια παρέχοντας 3 διαφορετικούς πιθανούς τερματισμούς ανάλογα με τον χαρακτήρα που αποτέλεσε το μεγαλύτερο σημείο εστίασης.
Ηθοποιοί και Παραγωγή
Το “Telling Lies” είναι μια αισθητά μεγαλύτερη παραγωγή από το προηγούμενο εγχείρημα του Sam Barlow από πολλές απόψεις. Οι πρωταγωνιστικοί ρόλοι καλύφθηκαν από τέσσερις ηθοποιούς με καλύτερες περγαμηνές από την Viva Seifert που πρωταγωνιστούσε στο “Her Story” (Logan Marshall-Green: “Prometheus, 24” , Alexandra Shipp: “X-Men:Apocalypse”, Kerry Bishé: “Scrubs” , και Angela Sarafyan: “Westworld”), ενώ υπήρχαν και πολλοί μικρότεροι ρόλοι. Αν και το σημαντικό κομμάτι για τους ηθοποιούς ήταν η χρήση των σωστών λέξεων προκειμένου να διατηρηθεί η δομή του παιχνιδιού γύρω από τις αναζητήσεις, ο Barlow εστίασε εξίσου και στις ερμηνείες και συμπεριφορές. Ο τρόπος με τον οποίον μιλάει, συμπεριφέρεται ή κοιτάει την κάμερα καθώς και οι πληροφορίες ή οι στιγμές που μοιράζεται κάθε χαρακτήρας, διαφέρουν ανάλογα με το άτομο που απευθύνεται και επιτρέπουν την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων. Αυτό μπόρεσε να επιτευχθεί μέσω της αισθητά μεγαλύτερης έκτασης του παιχνιδιού καθώς το συνολικό footage που χρησιμοποιήθηκε είναι περίπου 10 ώρες ,δηλαδή 4 με 5 φορές μεγαλύτερο από αυτο του “Her Story” ,ενώ υπήρξαν αισθητές βελτιώσεις στον τεχνικό εξοπλισμό και τα σκηνικά.
Ο Sam Barlow, με την δημιουργία του “Her Story” κατάφερε να εφεύρει αρχικά ένα νέο είδος παιχνιδιού, το οποίο ο ίδιος ονομάζει “Desktop Thriller”, και κατ’ επέκταση έναν νέο τρόπο αφήγησης μιας ιστορίας. Προσωπικά θεωρώ ιδιαίτερα ενθαρρυντικό το γεγονός ότι, στην σημερινή gaming βιομηχανία, ο δημιουργός αυτός, με την στήριξη της Annapurna Interactive, κατόρθωσε όχι μόνο να επαναλάβει αλλά και να επεκτείνει σε πολύ μεγάλο βαθμό την ιδέα του χρησιμοποιώντας νέα μέσα. Ωστόσο, αυτό δεν δίνει “άφεση αμαρτιών” στο παιχνίδι για όποια ατοπήματα εντοπίζονται και παράλληλα αυξάνει τις προσδοκίες μας για το επόμενο εγχείρημα της δημιουργικής αυτής ομάδας.
Ελάχιστες απαιτήσεις
- ΛΣ: Windows 7/8/10
- Επεξεργαστής: 2.0 GHz Dual Core Processor
- Μνήμη: 2 GB RAM
- Γραφικά: GeForce 8800 or equivalent
- DirectX: Έκδοση 11
- Αποθήκευση: 1 GB διαθέσιμος χώρος