fbpx
Home HOT Το Game Worker Solidarity στο Joystick: «Οι περισσότεροι παίκτες δεν γνωρίζουν για τις συνθήκες εργασίας μας και αυτό γίνεται σκόπιμα».

Το Game Worker Solidarity στο Joystick: «Οι περισσότεροι παίκτες δεν γνωρίζουν για τις συνθήκες εργασίας μας και αυτό γίνεται σκόπιμα».

Γράφει ο/η Στέλιος Αναγνωστόπουλος

Ανυπομονούσα για αυτή τη συνέντευξη η οποία ήταν έτοιμη εδώ και καιρό αλλά οι υποχρεώσεις δε μου επέτρεπαν να τη δημοσιεύσω τον κατάλληλο χρόνο. Το Game Worker Solidarity αποτελεί στην πραγματικότητα ένα project καταγραφής και χαρτογράφησης των εργατικών δραστηριοτήτων στον χώρο των video games αναφορικά με τη διεκδίκηση καλύτερων συνθηκών εργασίας δημιουργώντας έτσι μια παγκόσμια βάση δεδομένων διαθέσιμη για όλους. Ευχαριστώ θερμά τους Austin Kelmore, Game worker και union organizer στο Independent Worker’s Union of Great Britain και τον ακαδημαϊκό Jamie Woodcock, Senior Lecturer στο The Open University της Μεγάλης Βρετανίας.

Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για τη δραστηριότητά σας;

Austin Kelmore:  Το Game Worker Solidarity είναι μια συνεργασία μεταξύ διαφορετικών ανθρώπων από τις βιομηχανίες των παιχνιδιών και της τεχνολογίας αλλά και από τον ακαδημαϊκό χώρο με κοινή επιθυμία να δούμε τους χώρους δημιουργίας παιχνιδιών να οργανώνονται ώστε να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας.

Όταν ξεκινήσαμε, γνωρίζαμε ότι υπήρχε κάποια δραστηριότητα αλλά δεν είχαμε ιδέα για την έκταση αλλά και το εύρος των εκδηλώσεων. Μέσα από αυτό το project μάθαμε ότι οι εργάτες παιχνιδιών είχαν απεργήσει για σχεδόν ένα χρόνο μέσα από το σωματείο SAG-AFTRA (σ.σ. Screen Actors Guild and the American Federation of Television and Radio Artists) στις ΗΠΑ, όπως, επίσης, για καταλήψεις εργοστασίων στο Λίμερικ της Ιρλανδίας ακόμη και για απεργίες πείνας στην Ιαπωνία τη δεκαετία του 1950.

Εργάζομαι 15 χρόνια στον χώρο των παιχνιδιών και ο Jamie είναι ένας ακαδημαϊκός ο οποίος έχει γράψει βιβλίο αναφορικά με τις συνθήκες εργασίας και την ταξική πάλη στη βιομηχανία παιχνιδιών. Είμαστε και οι δύο πρόθυμοι να βοηθήσουμε τον χώρο ώστε να συνδέσει τα κινήματα σε όλο τον κόσμο και να εμπνεύσουμε όλους τους εργαζομένους δείχνοντας σε όλους πόσα πράγματα συμβαίνουν.

Austin Kelmore

Ποια είναι τα προβλήματα στη βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών αυτή τη στιγμή;

Austin: Τα πιο συνηθισμένα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στο χώρο είναι οι εξαντλητικές υπερωρίες (γνωστό και ως crunch), η απουσία σταθερού και δίκαιου μισθού για όλους, η εργασιακή σταθερότητα, η σεξουαλική παρενόχληση και οι διακρίσεις με βάση το φύλο, την εθνικότητα, την αναπηρία και την ηλικία.

Οι εργαζόμενοι αρχίζουν να αναπτύσσουν τη συλλογική τους δύναμη για να απωθήσουν αυτές τις απαράδεκτες συνθήκες εργασίας και βλέπουμε κάποια πραγματικά θετικά αποτελέσματα.

Το δικαίωμα στην απεργία έχει συνέπειες για τους εργαζόμενους στον κλάδο; Εάν ναι, πώς μπορείτε να τους βοηθήσετε;

Jamie Woodcock: Το δικαίωμα στην απεργία είναι διαφορετικό ανά τον κόσμο. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι εργαζόμενοι που είναι μέλη ενός συνδικάτου (είτε το σωματείο αυτό αναγνωρίζεται από τον εργοδότη είτε όχι) μπορούν να ψηφίσουν ώστε να οργανώσουν απεργία σε περίπτωση διαμάχης με την εργοδοσία. Σε ορισμένες χώρες είναι πιο εύκολο να απεργήσει κανείς ενώ σε άλλες είναι πιο περιοριστικό. Σε πολλά πλαίσια οργάνωσης των εργαζομένων στο χώρο έχει υπάρξει σοβαρή εκπαίδευση και κατάρτιση σχετικά με τα συνδικάτα και τις μορφές συλλογικής δράσης. Πρόκειται για έναν κλάδος στον οποίο πολλοί άνθρωποι δεν υπήρξαν ποτέ μέλη σωματείου και μαθαίνουν τώρα πώς μπορούν να αγωνιστούν για να αλλάξουν τα πράγματα.

Υπάρχει ένα μεγάλο χρονικό στη σελίδα σας για τις εργατικές δράσεις ακόμη και από το 1955. Πιστεύω ότι ένας εργαζόμενος μπορεί να αυτοπροσδιοριστεί έχοντας μια διαλεκτική σχέση με την ιστορία. Πιστεύετε ότι οι προγραμματιστές έχουν τη συνείδηση ενός, ας πούμε, βιομηχανικού εργάτη; Γνωρίζουμε ότι οι εργάτες αποκλείονται από το προλεταριάτο ή την τάξη τους επειδή είναι πεπεισμένοι ότι δεν ανήκουν εκεί.

Jamie: Είμαι λιγότερο πεπεισμένος για την ιδέα της ταξικής συνείδησης. Δίνει μια εικόνα ότι οι εργαζόμενοι είναι αναίσθητοι και ότι υπάρχει κάποια συνείδηση που πρέπει να τους αποκαλυφθεί. Αντίθετα, πιστεύω ότι η υποκειμενικότητα είναι πιο χρήσιμη για την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι εργαζόμενοι αυτοπροσδιορίζονται. Είναι προφανές ότι η σύσταση των εργαζομένων στα βιντεοπαιχνίδια είναι αλλιώτικη από τη βιομηχανική εργασία – η διαδικασία εργασίας είναι πολύ διαφορετική. Ωστόσο, οι εργαζόμενοι στα βιντεοπαιχνίδια απασχολούνται σε μια κρίσιμη βιομηχανία για τον καπιταλισμό ευρύτερα – μια βιομηχανία που αποφέρει μεγάλα κέρδη και περιλαμβάνει αλυσίδες εφοδιασμού και δίκτυα σε όλο τον κόσμο.

Τα ζητήματα που έθεσε ο Austin στην αρχή σχετικά με καταγγελίες και προβλήματα στον κλάδο προκύπτουν από τη διαδικασία εργασίας στα βιντεοπαιχνίδια. Ενώ ορισμένοι εργαζόμενοι μπορεί να αμείβονται καλύτερα, υπάρχουν πολλοί (όπως οι ελεγκτές διασφάλισης ποιότητας) που δεν πληρώνονται και υπάρχουν πολλά άλλα ζητήματα που προκύπτουν στο χώρο. Η ανάπτυξη των σωματείων ήταν μια στιγμή σύνθεσης για τους εργαζομένους στα παιχνίδια, οι οποίοι ανακάλυψαν τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να οργανωθούν μαζί και να μάθουν πώς είναι τα συνδικάτα σε αυτό το πλαίσιο. Αυτό δημιουργεί μια νέα ταυτότητα και εργατική δύναμη που είναι σημαντική στον κλάδο αλλά και ευρύτερα.

Jamie Woodcock

Πρόσφατα μου παραχώρησαν συνέντευξη οι Έλληνες μεταφραστές του «Marx at the arcade: Consoles, Controllers and Class Struggle» του Jamie Woodcock που είναι το καλύτερο παράδειγμα προκειμένου να χρησιμοποιήσω αναφορές από την ποπ κουλτούρα προσπαθώντας να εξηγήσω τις συνθήκες εργασίας. Πιστεύετε ότι οι video gamers κατανοούν το πρόβλημα; Το ρωτάω γιατί γινόμαστε μάρτυρες ορισμένων ενοχλητικών συμπεριφορών από εξαγριωμένους θαυμαστές που απειλούν τους προγραμματιστές όταν το παιχνίδι δεν είναι κομμένο και ραμμένο στα πρότυπά τους.

Austin: Δεν πιστεύω ότι οι περισσότεροι παίκτες γνωρίζουν για τις συνθήκες εργασίας μας και θεωρώ ότι αυτό γίνεται σκόπιμα. Οι ιδιοκτήτες εταιρειών φιμώνουν τους εργαζόμενους για να μην επικοινωνούν τις άσχημες συνθήκες, απειλώντας τους με πειθαρχικά μέτρα ή απολύοντάς τους. Αυτό το κάνουν γιατί όσο περισσότερο έλεγχο και δύναμη έχουν, τόσο περισσότερο είναι σε θέση να κρατήσουν χαμηλούς μισθούς και υψηλά τα κέρδη.

Κάτι δραστικό που μπορούν να κάνουν οι εργαζόμενοι είναι να συντονιστούν με κοινότητες που συμπίπτουν με τις δικές τους. Έτσι, ειδικά για τους εργαζόμενους στα παιχνίδια, νομίζω ότι θα είχε εξαιρετική σημασία  να οικοδομήσουμε δεσμούς αλληλεγγύης με τους παίκτες. Φανταστείτε διάσημους streamers να συντονίζονται με τους εργαζόμενους σε καμπάνιες και να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα τους ώστε να πιέσουν για βελτιώσεις στις συνθήκες εργασίας κάτι που στη συνέχεια βοηθά και στη βελτίωση των παιχνιδιών.

Παρακολουθώντας τις ενέργειες, μπορούμε να δούμε ξεκάθαρα ότι η Blizzard αντιμετωπίζει τα μεγαλύτερα προβλήματα στις ΗΠΑ, τον Καναδά και τη Γαλλία. Λαμβάνοντας υπόψη τα τελευταία νέα για τα συνδικάτα και μετά την τελευταία αλλαγή ηγεσίας στη Blizzard μέσω της Microsoft, βλέπετε κάποια αλλαγή;

Jamie: Είναι αλήθεια ότι οι εργαζόμενοι στην Activision Blizzard έχουν συμμετάσχει σε μια σειρά συλλογικών δράσεων τα τελευταία χρόνια. Εν μέρει αυτό οφείλεται στο ότι είναι μια πολύ μεγάλη και υψηλού προφίλ εταιρεία. Υπάρχουν, επίσης, ευδιάκριτα ζητήματα για οργάνωση. Η συμφωνία της Microsoft (η οποία περιελάβανε μια « συμφωνία εργατικής ουδετερότητας » που ανακοινώθηκε με την CWA [σ.σ. Communications Workers of America) είναι μια σημαντική δοκιμασία για το νέο κίνημα των εργαζομένων στα βιντεοπαιχνίδια.

Austin: Νομίζω ότι υπήρξε μια αρκετά σημαντική αλλαγή τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Το ερώτημα δεν είναι πλέον «να κάνουμε σωματεία;», αλλά περισσότερο «ποιος θα οργανώσει το επόμενο;». Με αυτό οι εργαζόμενοι να κατανοούν καλύτερα τη συλλογική τους δύναμη ώστε να πιέζουν για μεγαλύτερες και μεγαλύτερες αλλαγές.

Τα βιντεοπαιχνίδια είναι ένα σημαντικό κομμάτι της ποπ κουλτούρας. Η δεξιά πτέρυγα -και ειδικά οι alt right influencers από όλα τα μέσα- προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν αυτό το σχήμα για να περάσουν την ατζέντα τους. Δυστυχώς, η Αριστερά δεν δίνει ακόμη προσοχή ή μάλλον δεν δίνει την απαραίτητη προσοχή. Προσωπικά το βρίσκω πολύ επικίνδυνο. Ποια είναι η γνώμη σας;

Jamie: Η ακροδεξιά και οι φασίστες έχουν οργανωθεί πολύ αποτελεσματικά στο διαδίκτυο και στην κουλτούρα των βιντεοπαιχνιδιών. Αναπτύχθηκε μια στρατηγική για να γίνει αυτό – ο Steve Bannon μέσω της πρώιμης εμπλοκής του σε φάρμες χρυσού για MMO ήταν ξεκάθαρος σχετικά με αυτό – η οποία παρείχε ένα πεδίο δοκιμής για την οικοδόμηση της ακροδεξιάς. Αυτό μπόρεσε να μεταφραστεί σε οργάνωση στους δρόμους, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ.

Η αριστερά ευρύτερα δεν έχει πάρει στα σοβαρά τα βιντεοπαιχνίδια, βλέποντας τα παιχνίδια ως κάτι ασήμαντο. Ιστορικά, η αριστερά έχει χρησιμοποιήσει αποτελεσματικά τα νέα μέσα, θεωρώντας τα ως ένα μέρος μιας ευρύτερης κουλτούρας για να εμπλακεί. Υπάρχουν μερικά παραδείγματα αυτού που έγινε πρόσφατα, είτε μέσω οργάνωσης συνδικάτων, πολιτικών παιχνιδιών ή μεγαλύτερης ενασχόλησης με τη βιομηχανία αλλά εξακολουθεί να υστερεί σε μεγάλο βαθμό.

Υποθέτω ότι παίζετε βιντεοπαιχνίδια, επομένως αυτή η ερώτηση είναι αναπόφευκτη. Πώς νιώθετε παίζοντας παιχνίδια; Θέλω να πω, εξακολουθείτε να απολαμβάνετε τα βιντεοπαιχνίδια και ταυτόχρονα να παρακολουθείτε τα παρασκήνια της βιομηχανίας;

Austin: Παίζω παιχνίδια πολύ λιγότερο απ’ όταν ήμουν πιο νέος γιατί διαθέτω ελάχιστο ελεύθερο χρόνο και δεν προσφέρουν τόση χαλάρωση για μένα αυτές τις μέρες. Δεν μπορώ να απενεργοποιήσω το developer τμήμα του εγκεφάλου μου οπότε καταλήγω να τα αναλύω ενώ παίζω. Έτσι, τα παιχνίδια που απολαμβάνω είναι αυτά που μπορώ να απολαύσω με τον εγκέφαλο του προγραμματιστή – αυτά με νέους μηχανισμούς ή απίστευτα καλοφτιαγμένα παιχνίδια.

Υπάρχουν φορές που οι άνθρωποι που φτιάχνουν παιχνίδια κάνουν τόσο καλή δουλειά που το developer τμήμα του εγκεφάλου μου απενεργοποιείται και μπορώ απλώς να θαυμάσω το παιχνίδι γι’ αυτό που είναι. Πρόσφατα, έπαιζα το Astroneer με έναν φίλο μια φορά την εβδομάδα για μερικούς μήνες και είχα μια από τις καλύτερες εμπειρίες παιχνιδιού της ζωής μου ακριβώς επειδή απόλαυσα αυτή την εμπειρία.

You may also like