fbpx
Home ReviewsGame Reviews Cult of the Lamb | The Review

Cult of the Lamb | The Review

Γράφει ο/η Παναγιώτης Δημητρακόπουλος

Praise the Lamb. Μια φράση που ακούγεται αρκετά τον τελευταίο καιρό και πολλοί μπορεί να νομίζουν πως εννοούμε το ψήσιμο του αρνιού για τις 15 Αυγούστου ή γενικά κάποιο εορταστικό γεγονός. Παραδόξως, μόνο για αυτόν τον λόγο δεν ακούγεται ή διαβάζεται αυτή η φράση, αλλά λόγω του νέου παιχνιδιού των Massive Monster και Devolver Digital που έχει κάνει χαριτωμένα κόκκινη την gaming κοινότητα τόσο σε υπολογιστές όσο και σε κονσόλες.

Ο λόγος για το Cult of the Lamb, ένα roguelite dungeon-crawler/management παιχνίδι στο οποίο αναλαμβάνουμε τον ρόλο ενός αμνού επί σφαγήν που καταφέρνει να ξεφύγει από τα δεσμά της μοίρας του και αποκτά νέο σκοπό. Πρέπει να φτιάξει την δική του λατρεία/παραθρησκευτική οργάνωση (cult) ώστε να μαζέψει αρκετή δύναμη και να καταφέρει να διαλύσει την παλιά παράδοση και παράλληλα να ελευθερώσει τον θεό που είναι εγκλωβισμένος σε μια άλλη διάσταση.

Το Cult of the Lamb καταφέρνει από την πρώτη στιγμή να μας εντυπωσιάσει με την αισθητική και την παρουσίασή του αλλά έχει προκαλέσει και σάλο με την ύπαρξή του. Μπορεί το gameplay και τα σχέδιά του να είναι από τα πιο δυνατά χαρτιά του, αυτό όμως δεν σταματάει πολλές κοινότητες από το να του εναντιώνονται λόγο των εικόνων και της θεματολογίας του. Πολύ συχνά θα υπάρξουν επιχειρήματα όπως “πως γίνεται να διαφημίζεται ένα παιχνίδι που βάζει χαριτωμένα ζώα να κάνουν θυσίες στον Σατανά” κ.ο.κ. Εν μέρει, αυτά τα επιχειρήματα έχουν βάση αλλά εδώ μιλάμε για έναν τίτλο που σίγουρα θα δυσκολευόμασταν να δώσουμε στα παιδιά μας ενώ παράλληλα δίνονται πάντα επιλογές στους παίκτες για το αν θα κάνουν καλές ή κακές πράξεις.

Όλα είναι θέμα επιλογών και αυτό είναι το κεντρικό θέμα του παιχνιδιού. Είναι κάτι που φαίνεται τόσο από την ιστορία όσο και από το ίδιο το gameplay. Το αρνάκι, που είναι και ο βασικός πρωταγωνιστής, σώζεται κατά την διάρκεια της σφαγής του από τον φυλακισμένο θεό ο οποίος τον θέτει ως αρχηγό της λατρείας του. Αυτή η λατρεία, όσο μεγαλώνει, θα του δώσει την δύναμη που θα χρειαστεί για να σπάσει τα δεσμά του και να ξαναβγει στην επιφάνεια. Για να γίνει αυτό όμως, θα πρέπει όχι μόνο να μαζευτούν ακόλουθοι στην εν λόγω θρησκεία, αλλά και να διαλυθεί η παλιά παράδοση με την σφαγή των επισκόπων της.

Η αρχή είναι σχετικά απλή αφού το αρνάκι αναλαμβάνει να ξεφύγει από τον τόπο σφαγής του και να πάει στο δάσος όπου θα δημιουργήσει και την βάση του. Θα ξεκινήσουμε με έναν μόνο follower με την αποστολή να βρούμε περισσότερους και να φτιάξουμε γερά θεμέλια για την μετέπειτα πορεία μας. Για να το κάνουμε αυτό ξεκινάμε καθαρίζοντας την τοποθεσία μας από θάμνους, ξύλα και πέτρες ώστε να φτιάξουμε την κουζίνα μας, το άγαλμα της λατρείας μας και την ‘εκκλησία’ μας για τις τελετές μας.

Για να μπορούμε να χτίσουμε τα διάφορα εργαλεία και κτίριά θα πρέπει να φροντίσουμε να έχουμε υλικά και χρήματα. Αυτά τα βρίσκουμε κυρίως στα dungeons που θα εξερευνήσουμε. Κάθε σειρά από dungeons ανήκει σε έναν διαφορετικό επίσκοπο ο οποίος είναι και το αντίστοιχο boss. Για να μπορέσουμε να ξεκλειδώσουμε την πόρτα τους θα πρέπει να ολοκληρώσουμε μια σειρά από άλλα μικρά dungeons, το καθένα με ένα mini-boss που αφού το σκοτώσουμε θα μπορούμε να το προσυλητίσουμε.

Ο σχεδιασμός των dungeons δανείζεται αρκετά στοιχεία από πιο κλασικά roguelike παιχνίδια με βασικά παραδείγματα αυτά των Binding Of Isaac και Slay the Spire. Πιο συγκεκριμένα, κάθε δωμάτιο είναι κρυμμένο στο χάρτη, δηλαδή δεν μπορούμε να δούμε το περιεχόμενό του μέχρι να μπούμε σε αυτό. Σε αυτά υπάρχει διαφορετικό περιεχόμενο που θα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ή να προσπεράσουμε ενώ πολλές φορές  θα πρέπει να τα καθαρίσουμε από τους εχθρούς.

Αφού τα ολοκληρώσουμε και φτάσουμε στο τέλος των δωματίων, μας ανοίγεται ένας ακόμα χάρτης που μας δίνει επιλογές για την διαδρομή που θα ακολουθήσουμε. Κάθε επιλογή χωρίζεται σε ρόμβους μάχης, συλλογής πόρων και υλικών, προσυλητισμού ενός νέου ακόλουθου ή στο άνοιγμα κάποιου καταστήματος. Πισωγυρίσματα δεν επιτρέπονται οπότε κάθε επιλογή μας θα πρέπει να γίνεται υπόψιν των παραγόντων που θα επηρεάσουν άμεσα τόσο το run όσο και την εξέλιξη της λατρείας μας αλλά και την δυνατότητα διαχείρισής της.

Κάθε δωμάτιο που θα επισκεφθούμε έχει χόρτα, ξύλα και εμπόδια που μπορούμε να διαλύσουμε ώστε να πάρουμε τους αντίστοιχους πόρους. Επιπλέον, κάθε φορά που σκοτώνουμε κάποιον εχθρό μπορούμε να διαλύσουμε τον σκελετό που αφήνει πίσω ώστε να μαζέψουμε κόκκαλα για τις διάφορες τελετές μας. Φυσικά, καθαρίζοντας ένα δωμάτιο επιβραβευόμαστε με ένα σεντούκι γεμάτο με χρήματα και ενίοτε κάρτες Ταρώ ή καρδιές.

Οι κάρτες Ταρώ αποτελούν και τα προσωρινά power-up μας. Προκύπτουν τυχαία ανά runs και ενώ δεν μας μετατρέπουν σε ένα παντοδύναμο πλάσμα που διαλύει τους εχθρούς του με ένα χτύπημα όπως στο Binding of Isaac, παραμένουν μια σημαντική βελτίωση στο οπλοστάσιό μας. Δεν ήταν λίγες οι φορές που ο συνδυασμός ενός καλού όπλου και μαγικής επίθεσης δεν βελτιώθηκε περισσότερο με μια καλή μίξη καρτών. Ειδικά στην αρχή, η σωστή επιλογή μιας κάρτας μπορεί να καθορίσει αν θα φτάσουμε στο τέλος του μπουντρουμιού ή αν θα πεθάνουμε.

Γενικότερα, το σύστημα μάχης του Cult of the Lamb είναι αρκετά διασκεδαστικό, με επιθέσεις που έχουν βάρος και το νιώθουμε, και ενώ δεν μπορούμε να είμαστε όσο δυνατοί όσο είμαστε σε άλλα παιχνίδια όπως το Binding of Isaac, ένας καλός συνδυασμός όπλων και καρτών θα μας μετατρέψει σε έναν παντοδύναμο πολεμιστή. Ωστόσο, υπάρχουν και ορισμένα κομμάτι που μας ενόχλησαν όπως το ότι ορισμένες φορές δεν χτυπάνε οι επιθέσεις μας ενώ σημαδεύουμε σωστά.

Το dungeon-crawling κομμάτι όμως είναι όπως στο Stardew Valley η κάθοδος στα mines, δηλαδή ένα side-activity που απλά προχωράει την ιστορία και μας δίνει ακόμα περισσότερους πόρους για την βάση μας. Το μεγαλύτερο κομμάτι του Cult of the Lamb διαδραματίζεται σε αυτήν, εκεί όπου θα πρέπει να διαχειριστούμε τόσο την τοποθεσία και τα κτίριά μας καθώς και κάθε ακόλουθο μας – και όταν λέμε “κάθε” εννοούμε κάθε έναν ξεχωριστά.

Το να κρατάμε τους ακολούθους μας χαρούμενους είναι ο βασικός σκοπός αφού όσο πιο χαρούμενοι είναι τόσο πιο αποτελεσματικοί είναι στην δουλειά τους και τόσο πιο γρήγορα θα βελτιώσουμε τις εγκαταστάσεις. Θα πρέπει πάντα να εξασφαλίζουμε ότι έχουμε χτίσει αρκετά κρεβάτια και φτιάξει αρκετά φαγητά για να τους κρατάμε ξεκούραστους και ενεργούς. Διαφορετικά, αν επιλέξουμε να παραβλέψουμε τις απαιτήσεις τους θα τους δούμε να πεθαίνουν, να φεύγουν ή απλά να είναι δυσαρεστημένοι.

Ο παράγοντας που θα μας βοηθήσει να βελτιώσουμε την δύναμή μας και να επεκτείνουμε την βάση μας είναι τα Divine Inspirations, δηλαδή τα exp points που μαζεύουμε από τις προσευχές των ακολούθων μας στο άγαλμά μας και μας επιτρέπουν να ξεκλειδώνουμε περισσότερα και καλύτερα κτήρια. Επιπλέον, τα points που μαζεύουμε από τα Sermons και τις τελετές μας ξεκλειδώνουν δυνάμεις και μόνιμα buffs για τα runs, ενώ οι ταμπλέτες μας ανοίγουν νέες τελετές για καλύτερα camp buffs ή περισσότερους πόρους.

Για να κρατήσουμε ευχαριστημένους τους ακολούθους μας αλλά και να τους ανεβάσουμε επίπεδο, θα πρέπει επίσης να πηγαίνουμε στον καθένα, να του αναθέτουμε μια εργασία, να τους ευλογούμε και να φροντίζουμε να έχουν καλή υγεία μέσω τελετών και φαγητού. Κάποιοι θα χρειαστούν την προσοχή μας και θα ζητάνε πράγματα που μεταφράζονται σε περιορισμένου χρόνου side quest.

Η αποδοχή των side quests είναι πολλές φορές μονόδρομος αφού αν αρνηθούμε τότε χάνεται η πίστη απέναντί μας και γίνεται όλο και πιο δύσκολη η διαχείριση του όχλου. Στην πλειοψηφία τους, είναι εύκολα quests που μόνο χρόνο μπορεί να μας φάνε και πολλές φορές μας επιβραβεύουν με χρήσιμα αντικείμενα ή unlockables.

Από την άλλη, μας δίνεται η δυνατότητα να θυσιάσουμε ορισμένους ακόλουθους μας σε αντάλλαγμα με πόρους ή καλύτερη τύχη και δύναμη στην εξερεύνησή μας. Η εικόνα μιας θυσίας ενδέχεται να επηρεάσει την ψυχολογία και την πίστη των ακολούθων μας οπότε θα πρέπει να προσέχουμε κάθε επιλογή που κάνουμε και αν είναι απολύτως απαραίτητη.

Το Cult of the Lamb είναι ένα παιχνίδι που μπορεί να ολοκληρωθεί σε 24 ώρες αλλά μετά από αυτό το σημείο λίγα πράγματα θα μας κρατήσουν το ενδιαφέρον. Κάθε mechanic που είναι διαθέσιμο δείχνει να έχει γερές βάσεις αλλά δεν γίνεται κάτι παραπάνω για να ξεπεραστεί και να μας δοθεί κάτι αξιομνημόνευτο. Επιπλέον, όσο επεκτείνεται η βάση μας αρχίζει ένα αρκετά απαιτητικό micromanagement όπου θα μας υποχρεώνει έμμεσα να κόβουμε βόλτες ώστε να διαχειριστούμε κάθε αποθηκευτικό χώρο, ακόλουθο και ατέλεια που μπορεί να υπάρχει. Βέβαια, όσο φτάνουμε προς το τέλος αυτά θα γίνουν δεύτερη φύση και ενδεχομένως να μην μας επηρεάζουν άμεσα. Με πιο απλά λόγια, θα φτάσουμε την cult μας σε ένα σημείο αυτονομίας, όπου κάθε εργασία θα γίνεται μόνη της ενώ εμείς θα μαζεύουμε το αποτέλεσμα. Αλλά μέχρι να φτάσουμε σε εκείνο το σημείο θα κάνουμε αρκετή δουλειά μόνοι μας, αγγαρείες πολλές και θα δαπανήσουμε αρκετό χρόνο μέχρι να φτάσουμε σε εκείνο το καλό σημείο.

Παρά την επαναληπτικότητά του όμως, υπάρχει αυτό το κάτι που μας κάνει να συνεχίζουμε να παίζουμε. Ακόμα και οι αγγαρείες είναι διασκεδαστικές βλέποντας την cult μας να αναπτύσσεται την στιγμή που νιώθουμε την ώθηση να συνεχίσουμε να παίζουμε.

Δυστυχώς όμως, δεν είναι όλα μέλι-γάλα. Η έκδοση του Steam ίσως να είναι η πιο ισορροπημένη όλων και αυτό φαίνεται τόσο από την απόδοσή του όσο και από την αντιμετώπιση που του δίνει η ομάδα ανάπτυξης. Ακόμα και στο επίσημο discord channel, θα δούμε πως τα περισσότερα patch που έχουν βγει μέχρι σήμερα αφορούν την Steam έκδοση με τις εκδόσεις των κονσολών να περιμένουν τις αντίστοιχες βελτιώσεις και διορθώσεις.

Έτσι, στους υπολογιστές η εμπειρία μας είναι αρκετά καλύτερη από των κονσολών καθώς εκεί θα συναντήσουμε θέματα στην απόδοση, glitches, game-breaking bugs και ενίοτε προβλήματα στον χειρισμό. Μπορώ να το επιβεβαιώσω μιας και έχοντας αγοράσει την έκδοση του Switch παρατήρησα αρκετά προβλήματα και μεγάλα θέματα στην απόδοση που αφαίρεσαν αρκετούς πόντους από την εμπειρία μου.

Σε γενικές γραμμές, το Cult of the Lamb είναι ένας τίτλος που από την αρχή μας τράβηξε την προσοχή και κέρδισε τις καρδιές με το χαριτωμένο αλλά απαιτητικό (ενίοτε) gameplay του. Αν παραβλέψουμε τους βασικούς μηχανισμούς του και το επαναλαμβανόμενο gameplay θα βρούμε ένα ακατέργαστο διαμάντι που με λίγη ακόμα δουλίτσα θα λάμψει. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως το gameplay που υπάρχει δεν είναι εθιστικό. Αντιθέτως, οι ώρες που θα αφιερώσουμε κυλούν σαν νερό. Πρόκειται για ένα εθιστικό παιχνίδι που συστήνεται να παίζεται σε δόσεις και ειδικά όταν θέλουμε κάτι πιο χαλαρό και παράλληλα έντονο.

You may also like