Το Metal Slug είναι μια από τις πιο εμβληματικές σειρές βιντεοπαιχνιδιών στο είδος των run-and-gun, που έκανε το ντεμπούτο της στα arcades από την SNK το 1996. Με το διακριτικό εικαστικό ύφος και τις χειροποίητες 2D pixel art φιγούρες της, η σειρά ξεχώρισε για την προσοχή στη λεπτομέρεια και τον χιουμοριστικό της τόνο, παρά την έντονη πολεμική θεματολογία. Οι παίκτες αναλαμβάνουν ρόλους στρατιωτών της ομάδας Peregrine Falcon, οι οποίοι αντιμετωπίζουν εχθρούς και μηχανές μάχης, χρησιμοποιώντας μια ποικιλία από όπλα και οχήματα με το ομώνυμο Metal Slug να είναι το πιο χαρακτηριστικό.
Η σειρά κέρδισε γρήγορα τη φήμη της για το προκλητικό gameplay και τις χαοτικές σκηνές δράσης, που απαιτούν γρήγορα αντανακλαστικά και ακρίβεια, προσφέροντας παράλληλα μια εμπειρία γεμάτη εκρήξεις, ξεκαρδιστικές στιγμές και παραδοσιακή arcade δυσκολία. H σειρά επεκτάθηκε με διάφορα Spin-offs και άλλα ψηφιακά μέσα διασκέδασης που αν και δεν ανέδειξαν τα παιχνίδια αυτά όσο θα έπρεπε, όλοι λίγο πολύ έφτασαν να γνωρίζουν το όνομα.
Η Leikir Studios και η DotEmu, σε μια προσπάθεια να επαναφέρουν την σειρά με μια διαφορετική εμπειρία, ανακοίνωσαν πριν από καιρό το Metal Slug Tactics, μια νέα προσέγγιση στο franchise που μεταφέρει τους γνωστούς χαρακτήρες και τον κόσμο της σειράς σε ένα τακτικό, turn-based περιβάλλον. Το Metal Slug Tactics, όπως θα δούμε και πιο κάτω συνδυάζει την κλασική αισθητική της σειράς με νέα στοιχεία στρατηγικής, επιτρέποντας στους παίκτες να χρησιμοποιούν πιο σύνθετες τακτικές κινήσεις και συνεργασίες μεταξύ των χαρακτήρων για να αντιμετωπίσουν εχθρικά στρατεύματα σε grid-based χάρτες.

Το Tactics συνεχίζει έμμεσα την ιστορία του Metal Slug μέσα από τις ερήμους, τις πυραμίδες και τους εξωγήινους αλλά αυτή την φορά το gameplay διαφέρει αρκετά. Διαλέγουμε από μια ποικιλία εμβληματικών ηρώων και χαρακτήρων της σειράς ενώ τους εξοπλίζουμε με όπλα και mods για να προσαρμόσουμε τους συνδυασμούς και τις επιθέσεις τους. Θα κηνυγήσουμε τον Στρατηγό Morden και τον στρατό του μέσα από διάφορους χάρτες και επίπεδα καθώς θα επιλέγουμε μέσα από ένα πλέγμα επιπέδων την διαδρομή που θα ακολουθούμε.
Στην υπόθεση, ο διαβόητος Donald Morden επιστρέφει έπειτα από χρόνια παραμονής σε μια χώρα που αντιτίθεται στην Παγκόσμια Κυβέρνηση. Ο Morden προετοίμασε με υπομονή ένα πραξικόπημα και τώρα είναι έτοιμος να πάρει εκδίκηση, έχοντας συγκεντρώσει έναν ισχυρό στρατό. Οι Peregrine Falcons καλούνται να διασπάσουν τις εχθρικές γραμμές και να εξουδετερώσουν τον Morden πριν ο πόλεμος κλιμακωθεί σε ανεξέλεγκτο επίπεδο.

Σαν λογική, το gameplay του Metal Slug Tactics αναζωογονεί την φόρμουλα των παιχνιδιών συνδυάζοντας την κλασική arcade δράση με “απαλούς” roguelike μηχανισμούς μαζί με τα στοιχεία στρατηγικής. Ως παίκτες, οδηγούμε μια ομάδα μέσα από στρατηγικές μάχες σε πανοραμικούς χάρτες χρησιμοποιώντας τα αποκλειστικά όπλα τους, ιδιαίτερες ικανότητες και εργαλεία και τον μοναδικό μηχανικό “SYNC” για συνδυαστικές επιθέσεις και καταστροφικά αποτελέσματα – εφόσον οι συνθήκες είναι κατάλληλες.
Καλούμαστε να επιλέξουμε μέσα από ένα φάσμα πολλών ηρώων που έχουμε δει στην σειρά, με τους τέσσερις βασικούς πρωταγωνιστές της, Marco, Tarma, Eri και Fio να βρίσκονται στο επίκεντρο ενώ σταδιακά θα αποκτήσουμε πρόσβαση σε ολοένα και περισσότερους ήρωες. Κάθε ήρωας που θα ξεκλειδώσουμε φέρει μαζί του και ένα διαφορετικό οπλοστάσιο κάνοντας την επιλογή τους μια απαραίτητη στρατηγική πριν από κάποιο expedition.

Ως παιχνίδι τακτικής, το Metal Slug Tactics δεν επανεφεύρει τον τροχό αλλά φέρνει το αγαπημένο σύμπαν σε ένα άλλο είδος. Κάθε αποστολή που θα παίξουμε εκτυλλίσσεται σε έναν προκαθορισμένο χάρτη με μια πληθώρα από εχθρούς και υποαποστολές που προσθέτουν έξτρα πόντους στο επίπεδο δυσκολίας. Η ομάδα μας αποτελείται από τρία μέλη και θα πρέπει να πλοηγηθούμε κατάλληλα προκειμένου να μπορέσουμε να επιβιώσουμε. Κάθε μάχη μας φέρνει αντιμέτωπους με αρκετά περισσότερους εχθρούς οπότε υπάρχει μεγάλο ρίσκο στο παραμικρό βήμα που θα πάρουμε.
Κάθε “πιόνι” στο χάρτη ξεκινάει σε μια συγκεκριμένη θέση. Βασικός στόχος κάθε φορά είναι να σκοτώσουμε κάθε εχθρό που έρχεται ή να πάμε σε ένα σημείο εξόδου για να φύγουμε. Μετακινούμαστε στο πλέγμα σμε συγκεκριμένο αριθμό βημάτων και είτε πρέπει να κρυφτούμε πίσω από κάποιο εμπόδιο είτε να πλησιάσουμε κάποιον εχθρό για να μπορούμε να τον χτυπήσουμε με τις επιθέσεις μας. Οι χαρακτήρες, όπως είπαμε και παραπάνω, φέρουν το δικό τους οπλοστάσιο με τον καθένα να έχει μέχρι έξι ικανότητες και αντικείμενα για να χρησιμοποιήσει και από δύο όπλα. Το Primary Weapon έχει άπειρες σφαίρες οπότε είναι και το πρωταρχικό εργαλείο για την επίθεσή μας ενώ το δεύτερο όπλο έχει περιορισμένο αριθμό από σφαίρες και χρησιμεύει στο να ελέγχουμε πιο αποτελεσματικά τα πλήθη ή να εξαπολύουμε πιο καταστροφικές επιθέσεις.

Οι χαρακτήρες που θα πάρουμε στο εκάστοτε expedition θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στην έκβαση μιας μάχης. Υπάρχουν χαρακτήρες με ειδικές ικανότητες όπως η Leona που μπορεί να δημιουργήσει ένα ολόγραμμα όταν σκοτώσει κάποιον εχθρό ενώ σε άλλες περιπτώσεις έχουμε ενίσχυση των Synced επιθέσεών μας. Οι SYNC επιθέσεις ενεργοποιούνται συνήθως όταν δύο ήρωες βρίσκονται σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους και ιδιαίτερα όταν έχουν περικυκλώσει έναν εχθρό. Όταν ένας από τους χαρακτήρες μας κάνει την επίθεσή του, τότε ο δεύτερος που βλέπει τον ίδιο εχθρό ακολουθεί με την δική του επίθεση.
Η τοποθέτηση των μονάδων μας πάνω στο πλέγμα είναι ύψιστης σημασίας καθώς μπορεί να καθορίσει τόσο την αντοχή τους σε επιθέσεις όσο και στην αποτελεσματικότητά τους κατά την διάρκεια μιας δικής τους. Αυτό που πρέπει πάντα να προσέχουμε είναι τους εχθρούς που μπορούν να επιτεθούν πίσω από εμπόδια ή από μακριά αλλά και εκείνους που μπορούν να μας μεταμορφώσουν. Για παράδειγμα, η αναπνοή της μούμιας μπορεί να μας κάνει (προσωρινά) εξίσου μια μούμια αλλάζοντας τις επιθέσεις μας και την εμβέλειά τους.

Το Roguelite στοιχείο έρχεται όταν ολοκληρώσουμε μια μάχη. Κάθε αποστολή έχει ένα main objective και ένα secondary objective. Αν ολοκληρώσουμε το δευτερεύον τότε λαμβάνουμε μερικούς έχτρα πόντους εμπειρίας, χρήσιμους για να βελτιώσουμε τις μονάδες μας και την δύναμή τους. Ολοκληρώνοντας την εκάστοτε αποστολή ανταμειβόμαστε και με passive ή active ικανότητες, και ενώ μας δίνεται η δυνατότητα να επιλέξουμε αυτές είναι τυχαίες κάθε φορά αλλά με τον τρόπο τους συντελούν στον τρόπο που εκτυλλίσσεται η κάθε σύρραξη.
Όπως αναφέραμε, κάθε ήπειρος που θα επισκεφθούμε χωρίζεται από “πίστες” που επιλέγουμε ως διαδρομή για να φτάσουμε στο τελευταίο σταθμό, κοντά σε κάποιο αφεντικό. Η μορφολογία και η λογική τους μου θύμισε μια μίξη από το Overworld της σειράς Super Mario και την τοποθέτηση χαρτών όπως του Slay the Spire. Ωστόσο εδώ εφαρμόζεται με τέτοιον τρόπο που φαίνεται διαφορετικό, ιδιαίτερο.
Κάθε ζώνη κορυφώνεται με μια μάχη με έναν αρχηγό – όπου θα συναντήσετε μερικούς από τους πιο εμβληματικούς και τρομακτικούς χαρακτήρες του σύμπαντος του Metal Slug. Αυτές οι μάχες δεν είναι απλώς μια δοκιμασία δύναμης αλλά απαιτούν προσεκτική στρατηγική και προγραμματισμό. Κάθε αρχηγός έχει μοναδικές ικανότητες και είναι συνήθως προστατευμένος από έναν μεγάλο αριθμό εχθρών. Για να κερδίσετε, θα πρέπει να βρείτε την ισορροπία ανάμεσα στο να καθαρίζετε τους μικρότερους εχθρούς και να εστιάζετε στον ίδιο τον αρχηγό. Μην ξοδεύετε υπερβολικό χρόνο στους δευτερεύοντες εχθρούς—ο κύριος στόχος σας είναι η εξόντωση του αρχηγού, οπότε δώστε προτεραιότητα στους στόχους σας με σύνεση, ώστε κάθε κίνηση να μετράει. Οι μάχες αυτές αποτελούν μια πραγματική πρόκληση, επιβραβεύοντας τους παίκτες που τις προσεγγίζουν με δεξιότητα και σωστή στρατηγική.

Το gameplay του Tactics βασίζεται γενικότερα σε αυτή την λογική. Πρόκειται για ένα roguelite παιχνίδι τακτικής σε ένα πλέγμα με τον κάθε χάρτη να είναι παρόμοιος αλλά διαφορετικός και κάθε μάχη να είναι πιο απαιτητική απ’ότι θα περιμέναμε από ένα σύγχρονο παιχνίδι του είδους – κάτι που δεν είναι κακό, αντιθέτως μας βοηθάει να δοκιμάσουμε την σκέψη, την κρίση και τις ικανότητές μας. Οι επιθέσεις μπορεί να μην κρύβουν μεγάλο βάθος από πίσω τους ή να μην υπάρχει κάτι που θα κάνει αυτό το παιχνίδι να ξεχωρίζει αλλά ακόμα και έτσι, η βασική λούπα παραμένει διασκεδαστική.
Σίγουρα αυτό που δεν πρέπει να παραληφθεί είναι το tutorial – και πραγματικά, το εννοούμε! Το παιχνίδι εισάγει ορισμένους ιδιαίτερους μηχανισμούς, μαζί με τα πιο κλασικά στοιχεία, οι οποίοι μπορεί να χρειαστούν χρόνο για να κατανοηθούν πλήρως, ακόμα και από έμπειρους παίκτες στο είδος. Το tutorial λειτουργεί ως ένας λεπτομερής οδηγός, βοηθώντας τους παίκτες να εξοικειωθούν με αυτούς τους μηχανισμούς από την αρχή. Αξίζει να αφιερώσετε χρόνο για να διαβάσετε κάθε σημείο προσεκτικά, καθώς θα σας βοηθήσει να προσαρμοστείτε γρηγορότερα στον ρυθμό και το σύστημα του παιχνιδιού ειδικά αν λάβουμε υπόψιν την αρκετά υψηλή δυσκολία του.
Όσον αφορά τη δυσκολία, εδώ προσφέρονται διάφορες επιλογές, αλλά συνηστώ να ξεκινήσετε με το Recruit και να ανεβαίνετε σταδιακά. Αυτός ο τρόπος μας επιτρέπει να μάθουμε καλύτερα τα βασικά του gameplay, χωρίς να αντιμετωπίζουμε υπερβολικές προκλήσεις. Καθώς προχωράμε, θα ξεκλειδώνουμε πιο δύσκολα επίπεδα, που μας επιτρέπουν να δοκιμάσουμε τις ικανότητές μας σε πιο απαιτητικά σενάρια. Ωστόσο, η διαβάθμιση της δυσκολίας είναι καλά ισορροπημένη, προσφέροντας ανταμοιβή στους παίκτες που είναι έτοιμοι για μεγαλύτερη πρόκληση όσο προχωρούν.
Το πιο γοητευτικό στοιχείο του παιχνιδιού όμως είναι τα γραφικά του. Η Leikir Studios φαίνεται πως προσπάθησε να διατηρήσει την κληρονομία της SNK και να δημιουργήσει έναν τίτλο που σέβεται το παρελθόν του αλλά παράλληλα αγκαλιάζει την νέα εποχή. Λεπτομερή pixelated μοντέλα για τους χαρακτήρες και τα περιβάλλοντα, όμορφα animations που συνοδεύουν την κίνηση και τις επιθέσεις αλλά και όμορφα σχέδια για τα πορτραίτα των ηρώων και των τοποθεσιών συνθέτουν έναν τίτλο που θα μιλήσει στην καρδιά των fans. Παράλληλα, η μουσική δημιουργεί μια όμορφη ατμόσφαιρα και συνοδεύει κάθε μάχη με κομμάτια που ανεβάζουν την ένταση, την διάθεση και κάνουν τον φαινομενικά ατελείωτο χρόνο κάθε μάχης να κυλάει πιο ευχάριστα.

Σε γενικά πλαίσια, το Metal Slug Tactics διαθέτει πάνω από 110 χειροποίητους χάρτες, 20 τύπους αποστολών και ένα roguelite σύστημα προόδου που εξασφαλίζει το replayability και τον πειραματισμό. Σε μια παρόμοια φλέβα με το Slay the Spire, οδηγούμε την ομάδα σε διάφορα “δωμάτια” πάνω στον χάρτη, με το κάθε checkpoint να δίνει διαφορετικά έπαθλα, πυρομαχικά και χρήσιμα αντικείμενα ενώ κάθε μάχη φέρει διαφορετικού τύπου objectives – όπως να επιβιώσουμε για 4 γύρους ή να σκοτώσουμε συγκεκριμένους εχθρούς στην αρένα. Καθώς προχωράμε θα αποκτούμε εμπειρία, θα ξεκλειδώσουμε νέα όπλα και εξοπλισμό την στιγμή που παράλληλα θα αντιμετωπίζουμε εμβληματικά αφεντικά της σειράς.
Ευχαριστούμε την εκδότρια εταιρεία για την παραχώρηση του Review Code του παιχνιδιού.


