Μετά τις τεράστιες επιτυχίες των Persona και Shin Megami Tensei παιχνιδιών, η Atlus αποφάσισε να επεκταθεί σε μία εντελώς καινούργια ιστορία. Το Metaphor: ReFantazio μας εισάγει σε ένα Medieval Fantasy setting, όπου θα εξερευνήσουμε σπηλιές, θα κυνηγήσουμε δράκους και φυσικά, τον θρόνο του βασιλιά. Το Βασίλειο της Euchronia είναι μέρος ενός φανταστικού κόσμου, ενός κόσμου που μας ταξιδεύει σε κάτι διαφορετικό απ’όσα μας έχει συνηθίσει η ομάδα της σειράς Persona. Παρόλα αυτά, οι αναμνήσεις που θα χτίσουμε μέσα σε αυτόν μεταφέρονται και στην πραγματικότητα, στην δική μας καθημερινότητα.
Η αρχή του χάους
Ο βασιλιάς δολοφονείται. Ο πρίγκιπας και μοναδικός διάδοχος του θρόνου, θεωρείται επίσης νεκρός λόγω μιας κατάρας. Μια κατάρα που τον άφησε σε κώμα, ενώ ελάχιστοι ξέρουν ότι είναι ζωντανός. Η κατάσταση του πρίγκιπα είναι και η αφορμή του πρωταγωνιστή να ξεκινήσει το ταξίδι του. Αρχικός μας στόχος, να καταφέρουμε να βρούμε και να εξουδετερώσουμε τον υπαίτιο της κατάρας. Η πλοκή της ιστορίας παίρνει μια διαφορετική τροπή όταν η μαγεία του δολοφονημένου βασιλιά παίρνει μορφή, ως ο τελευταίος άσσος στο μανίκι του. Ο επόμενος βασιλιάς, πρέπει να αποφασιστεί από τον λαό της Euchronia. Ένας «διαγωνισμός» για να στεφτεί ο επόμενος βασιλιάς λαμβάνει χώρα για να συμβεί αυτό. Όσοι είναι στους πρώτους σε προτίμηση ή υποστήριξη, προστατεύονται από την μαγεία του βασιλιά και αν ο πρωταγωνιστής μας θέλει να αντιμετωπίσει τον δολοφόνο του, τότε ο στόχος του θα αλλάξει. Έχει όμως αυτό που χρειάζεται; Μπορεί ένας Elda να κερδίσει τις καρδιές του κόσμου και να γίνει ο επόμενος βασιλιάς;

Ο κόσμος του Metaphor χτίστηκε γύρω από εννέα διαφορετικές φυλές. Κάθε μία διαφέρει οπτικά αλλά και ιστορικά. Οι κοινωνικές τάξεις ταξινομούνται ανά φυλή και για άλλη μία φορά η Atlus δε φοβάται να θίξει ζητήματα όπως τον ρατσισμό, την θρησκεία και την πολιτική, από τους γαλαζοαίματους Clemari, στους φτωχούς και κοινωνικά λιγότερο αποδεκτούς Paripus. Η διαφορετικότητα του κόσμου δεν προσφέρει μόνο lore και ενδιαφέρον sidequests, αλλά ταυτόχρονα ενισχύει την εξέλιξη της ιστορίας, καθώς ο οποιοσδήποτε μπορεί να διεκδικήσει τον θρόνο. Ο πρωταγωνιστής μας, ανήκει στην πιο ασυνήθιστη και σπάνια φυλή των Elda. Λοξά βλέμματα και άσχημα σχόλια τον περιμένουν σχεδόν σε κάθε γωνιά, δείχνοντας την φανερή έλλειψη ισότητας και σεβασμού προς την φυλή του. Πως μπορεί λοιπόν ένας ”ξένος” να γίνει βασιλιάς και πως θα καταφέρει να κερδίσει τον σεβασμό και τις καρδιές του κόσμου. Δύο μεγάλα ερωτήματα που θα μας βασανίζουν από την αρχή του παιχνιδιού, αλλά και ένα κίνητρο για να συνεχίσουμε το ταξίδι.
Μπορεί το setting και οι συνθήκες του κόσμου να έχουν μία δυσάρεστη νότα, όμως υπάρχει μία όμορφη ισορροπία. Στο ταξίδι του Metaphor: ReFantazio θα γελάσετε και θα στεναχωρηθείτε όσο εξελίσσεται η ιστορία. Οι επικές μάχες θα σας δοκιμάσουν στο πεδίο, ενώ ένα μικρό άγχος θα σας κρατάει σε εγρήγορση με την εξέλιξη της ‘φαντασίας’ του.
Χαρακτήρες με προσωπικότητα

…Είπε ο Heismay και μας σηκώθηκε η τρίχα. ‘Ένας πατέρας που έχασε το παιδί του, ένας ευγενής που έχασε το σπίτι του, μία ιππότης που δεν μπόρεσε να σώσει τον πρίγκιπά της. Όλοι οι χαρακτήρες κρύβουν από πίσω τους ένα παρελθόν που δεν είναι ευχάριστο – ίσως το καλύτερο Cast μετά από πάρα πολλά χρόνια σε JRPG τίτλο. Δεν υπάρχει χαρακτήρας που δε θα συμπαθήσετε και δε θα δεθείτε μαζί του. Ο πρωταγωνιστής μας μπορεί να είναι ο επικεφαλής του γκρουπ, όμως όλοι έχουν τις στιγμές τους και παραμένουν πάντα στην επιφάνεια. Ακόμα και τα NPC έχουν να μας πουν την δική τους ιστορία καθώς περνάμε περισσότερο χρόνο μαζί τους. Το βασικό Cast αποτελείται από 7 ελεγχόμενους χαρακτήρες που προφανώς δεν είναι διαθέσιμοι από την αρχή του παιχνιδιού. Μπορεί να ακούγονται πολλοί, όμως πάμε να δούμε πως ανταποκρίνονται στο πεδίο της μάχης.
The Ηeroes of Οld
Το gameplay απαρτίζεται από το κλασσικό Turn-based σύστημα μάχης και από δραστηρίοτητες έξω από τα dungeons. Πριν περάσουμε στον πυρήνα του Gameplay, αξίζει να αναφέρουμε την σημασία του καιρού. Όσοι είστε γνώριμοι με τα παιχνίδια της Atlus, τότε ξέρετε πως όταν πας σε dungeon και βρέχει, καλό είναι να έχεις και ομπρέλα. Σε συγκεκριμένες μέρες της εβδομάδας άμα ο καιρός δεν είναι καλός, τότε οι εχθροί είναι πιο δυνατοί και χάνετε ένα bonus εντός της μάχης. Στο πιο γενικό κομμάτι επίσης, θα βρεθείτε αντιμέτωποι και με διάφορα ailments και element effects, επομένως προσπαθήστε να είστε γεμάτοι με αντικείμενα και βελτιωμένες ή νέες ικανότητες.
Το κομμάτι του Combat είναι χτισμένο γύρω από τα Archetypes. Τα Archetypes είναι κάτι σαν τα Personas, με την διαφορά πως κάθε ένα έχει μοναδικό Class και μπορούν να τα χρησιμοποιούν όλοι. Κάθε διαφορετικό Class έχει τις δικές του δυνάμεις, αδυναμίες αλλά και Abilities. Το όπλο του εκάστοτε χαρακτήρα διαφέρει αναλόγως το Archetype που ”φοράει”, καθώς και η πανοπλία και τα στατιστικά.
Οι συνδυασμοί που μπορούν να προκύψουν με αυτό το σύστημα είναι πραγματικά εκατοντάδες. Μπορείτε να επιλέξετε να μπείτε σε ένα Dungeon με όλους τους χαρακτήρες να φοράνε το ίδιο Archetype αν το επιθυμείτε. Κάπου εδώ να σημειώσουμε πως μπορείτε να αλλάζετε το Archetype ανά πάσα ώρα και στιγμή, αλλά όχι εντός της μάχης. Κάθε Archetype ανεβαίνει μέχρι 20 Level στον κάθε χαρακτήρα, ενώ μπορείτε να ξεκλειδώσετε και κάποιο Sub-class στο μετέπειτα στάδιο.

Ανεβαίνοντας Level, αποκτάτε νέες ικανότητες και μαγείες, ενώ με κάποιο κόστος μπορείτε να μεταφέρετε μια ικανότητα σε άλλο Archetype, δημιουργώντας μοναδικούς συνδυασμούς που ταιριάζουν στο στυλ σας. Όλη η παραπάνω ελευθέρια μπορεί και να οδηγήσει στην καταστροφή. Κάθε dungeon έχει διαφορετικούς εχθρούς και θα χρειαστεί να διαμορφώσετε το party σας αναλόγως. Αυτό σημαίνει πως δεν έχετε την ‘πολυτέλεια’ να βολευτείτε με ένα συγκεκριμένο Class για μεγάλη διάρκεια. Για παράδειγμα, σε μία περιοχή ο Warrior μπορεί να υπερέχει με τις slashing ικανότητες του, ενώ σε άλλη οι εχθροί να είναι εντελώς άτρωτοι από φυσικές επιθέσεις.
Το τελευταίο βέλος στη φαρέτρα του combat και των Archetypes είναι το Synthesis. Synthesis, ονομάζεται μία συνεργατική επίθεση μεταξύ δυο ή και παραπάνω χαρακτήρων, με σκοπό να προκαλέσουν μεγαλύτερη ζημιά ή κάποιο Effect. Εδώ παίζει σημαντικό ρόλο και ο συνδυασμός, καθώς δύο Archetypes δημιουργούν και διαφορετική ικανότητα. Δεν έχουν όλοι οι συνδυασμοί Synthesis, οπότε να είστε προσεκτικοί στις επιλογές σας.

Παλαιοημερολογίτες
Το ημερολογιακό σύστημα που έχει δημιουργήσει η Atlus λειτουργεί για ακόμη μια φορά. Κάποιος που δεν είναι εξοικειωμένος με τον συγκεκριμένο μηχανισμό θα είναι δικαίως καχύποπτος όταν ακούσει πως πρέπει να παίξει την κάθε μέρα in-game. Το μόνο σίγουρο είναι πως όσες μέρες και να έχετε στη διάθεση σας, δε θα σας φτάσουν ποτέ. Είτε για να αναπτύξετε τις σχέσεις σας με τους φίλους σας, είτε κάνετε μια δραστηριότητα αλλά ακόμα και να μπείτε σε ένα dungeon, θα ξοδέψετε χρόνο. Η βασική σας έννοια είναι πως θα ξοδέψετε τον λιγότερο χρόνο για να κάνετε περισσότερα πράγματα. Αν για παράδειγμα, έχετε πάρει αρκετά side quests, πιο χρήσιμο θα ήταν να μη γυρνάτε στην πόλη μετά από κάθε αποστολή, έτσι ώστε να γλιτώσετε κάποιες μέρες από το ταξίδι.
Με αυτόν τον τρόπο, ο παίκτης δε θα διαπιστώσει πόσο γρήγορα περνάει ο χρόνος μέχρι την επόμενη κύρια αποστολή, ακόμα και αν έχει 20 ελεύθερες μέρες στη διάθεση του. Μιας και αναφέραμε τον χρόνο που επενδύουμε εκτός Dungeon, ας μιλήσουμε λίγο παραπάνω για αυτό.

Οι Followers δεν έχουν κάποια σχέση με τα Social media αλλά με τις σχέσεις που αναπτύσσει ο πρωταγωνιστής με τους φίλους του. Μέχρι 8 Ranks για τον κάθε Follower και όσο τα αναβαθμίζετε, τόσα περισσότερα στοιχεία ξεκλειδώνετε και για το κομμάτι της μάχης. Άμα θέλετε πιο ισχυρά Archetypes ή και περισσότερα αντικείμενα στα καταστήματα, πρέπει να επενδύσετε χρόνο στους ακόλουθους σας. Φυσικά, για να ανεβάσετε επίπεδο με έναν ακόλουθο δεν πρέπει μόνο να ξοδέψετε χρόνο μαζί του, αλλά να τηρείτε και τις κατάλληλες προϋποθέσεις. Κάπου εδώ έρχονται τα Royal Virtues.
Πέντε Royal Virtues είναι κάτι σαν προσωπικά χαρακτηριστικά του πρωταγωνιστή που ανεβαίνουν αναλόγως την δραστηριότητα που κάνετε. Αν για παράδειγμα ακούσετε μία ιστορία, μπορεί να αναβαθμιστεί το imagination stat ενώ αν επιλέξετε να περάσετε λίγο χρόνο κοιτώντας την πανέμορφη θέα της πόλης θα ανέβει το Wisdom.

Αρκετές φορές, για να αυξήσετε την φιλία σας με έναν χαρακτήρα θα σας ζητηθεί και το αντίστοιχο Royal Virtue (π.χ 3 Courage). O μηχανισμός αυτός μπορεί να σας ακούγεται περίπλοκος, όμως λειτουργεί φανταστικά. Εάν βάλετε στόχο να ανεβάζετε ισόποσα τα στατιστικά κατά την διάρκεια του παιχνιδιού, δε θα δυσκολευτείτε καθόλου να φτάσετε το μέγιστο.
Ελεύθερος χρόνος
Οι δραστηριότητες πέρα από την ιστορία ποικίλουν και γεμίζουν ευχάριστα τον χρόνο. Όπως ανέφερα και πριν, οι μέρες για να κάνετε αυτά που θέλετε δε θα σας φτάνουν. Εκτός από τα παραπάνω, μπορείτε να πάτε στο Κολοσσαίο και να ανεβείτε στα Ranks αντιμετωπίζοντας τέρατα αλλά και ανθρώπους. Αν έχετε ολοκληρώσει τα Side quest της εκάστοτε περιοχής, τότε μπορείτε να πάρετε κάποιο Hunt για παραπάνω χρήματα και αντικείμενα.
Σας ενθαρρύνω επίσης να εξερευνήσετε κάθε Dungeon όσο περισσότερο γίνεται, διότι οι ανταμοιβές αξίζουν τον κόπο. Ισχυρά αντικείμενα και όπλα που δε θα βρείτε ποτέ στα καταστήματα, περιμένουν υπομονετικά μέσα σε κάποιο σεντούκι ή Mimic. Τα χρήματα μέχρι και τις τελευταίες ώρες του παιχνιδιού δε θα σας φτάνουν ποτέ, επομένως καλύτερα να lootαρετε όπλα και αντικείμενα και να αγοράζετε μετά ότι σας λείπει.

Ιδιαίτερη ομορφιά
Οι χαρακτήρες δεν είναι μόνο καλά γραμμένοι, αλλά και σχεδιασμένοι. Ο Shigenori Soejima, γνωστός από την δουλειά του στη σειρά Persona, επιστρέφει και δίνει μορφή στους καινούργιους πρωταγωνιστές μας. Το ίδιο ισχύει και για τα τέρατα. Πολλοί εχθροί και κυρίως οι ‘humans’, είναι επίτηδες τόσο αποκρουστικοί και μας κάνουν να αισθανόμαστε κυριολεκτικά άβολα. Η ποικιλία είναι τρομακτικά μεγάλη με μοναδικά σχέδια ακόμα και σε μικρά side quests.
Οπτικά, ο κόσμος του Metaphor είναι εξίσου πανέμορφος. Από τις μεγάλες πόλεις μέχρι και τις πιο μικρές σπηλιές, έχει δωθεί μεγάλη λεπτομέρεια και παρόλο που η συγκεκριμένη μηχανή γραφικών είναι λίγο πιο παλιά (σε σχέση με την unreal 4 του persona 3 reload), το τελικό αποτέλεσμα μας αφήνει κάτι παραπάνω από ικανοποιημένους. Το μόνο αρνητικό που έχουμε να αναφέρουμε για τον τεχνικό τομέα του παιχνιδιού, είναι μερικά περιστασιακά frame drops στις πιο μεγάλες πόλεις που όμως δεν χαλάνε καθόλου την εμπειρία.

Σημαντικό είναι να αναφερθεί πως το Metaphor ανήκει στην λίστα των παιχνιδιών που κατέχουν το χαρακτηριστικό Xbox Play Anywhere, το οποίο λειτουργεί άψογα αν έχετε επιλέξει να αγοράσετε τον τίτλο μέσω του Xbox App . Η αλλαγή μεταξύ PC και κονσόλας είμαι αρκετά άμεση, κάτι το οποίο θα κάνει πιο εύκολη την απόφαση σας αν θέλετε να ξεφύγετε από το γραφείο να μεταφερθείτε στον καναπέ σας και vice versa. Δυστυχώς, η σταθερότητα των καρέ υστερούσε και στην κονσόλα της Microsoft, με αποτελέσμα σε αρκετά σημεία να υπάρχουν οι λεγόμενες βυθίσεις. Κατά τα άλλα ο τεχνικός του τομέας, πέρα από αυτές τις βυθίσεις ικανοποιεί τον παίκτη, αλλά και το αποτέλεσμα που δημιούργησε η ίδια η εταιρεία
Τέλος, αξίζει να σταθούμε και στο μοναδικό Art Style του Metaphor, από τα εντυπωσιακά μενού μέχρι και τα loading screens. Η Atlus μας έχει συνηθίσει πλέον με τις «υπερπαραγωγές» σε αυτό το κομμάτι, με τρόπο που όσες φορές και να δω το winning screen δε θα το βαρεθώ ποτέ.

Ξεκίνησαν τα όργανα
Το ακουστικό κομμάτι ήταν μια ενδιαφέρον πρόκληση για τον συνθέτη Soji Meguro (persona, smt series) αλλά και το νέο είδος μουσικής που κλήθηκε να δημιουργήσει. Η μουσική αποτελείται από επικά ορχηστρικά κομμάτια με ένταση εντός αλλά και εκτός μάχης. Ένα απίστευτα ταιριαστό soundtrack για το ύφος του παιχνιδιού αλλά και μια μεγάλη ποικιλία για όλες τις περιπτώσεις.
Το voice acting επίσης είναι τρομερό είτε επιλέξτε την αγγλική είτε την ιαπωνική εκδοχή. Οι φωνές ταιριάζουν απόλυτα στον κάθε χαρακτήρα ενώ έχουν βάθος και συναίσθημα εκεί που πρέπει. Φυσικά, μην περιμένετε κάποιου είδους lip synch καθώς λόγω της φύσεως του παιχνιδιού, δεν είναι εφικτό.

Σαν σύνολο, το Metaphor: ReFantazio είναι ένα ολοκληρωμένο παιχνίδι, με πολύ ενδιαφέρον πλοκή και lore. Οι χαρακτήρες αναπτύσσονται οργανικά και κανένας δε ‘πατάει’ πάνω στον άλλον. Υπάρχουν πολλά μυστικά που δεν ανέφερα διότι αξίζει να τα ανακαλύψετε μόνοι σας. Το μόνο σίγουρο, είναι πως το Metaphor έχει να σας προσφέρει πάνω από 80 ώρες περιεχομένου με πολύ υψηλή ποιότητα. Αφήστε το να σας ταξιδέψει άφοβα και να θυμάστε, η φαντασία πεθαίνει μόνο αν πάψουμε να πιστεύουμε σε αυτήν.
Ευχαριστούμε την Zegetron και την Microsoft/Xbox Game Studios για την παραχώρηση του Review Code του παιχνιδιού. #GiftFromXbox



