Το gaming σαν μέσο έχει δεχθεί πολλές φορές την αμφισβήτηση στο αν πρέπει να θεωρείται μορφή τέχνης ή όχι. Ανά τα χρόνια και οι δύο πλευρές έχουν αντιπαραθέσει τα επιχειρήματα τους, χωρίς ωστόσο να έχει δοθεί ποτέ μια οριστική απάντηση. Παρ’όλα αυτά με τη πάροδο των χρόνων το μέσο έχει εξελιχθεί σημαντικά χαρίζοντας απλόχερα εμβληματικές στιγμές σε αυτούς που το ασπάζονται. Aν υπάρχει ένα παιχνίδι που μπορεί να πλησιάσει όσο κανένα άλλο τον όρο τέχνη, τότε αυτό είναι το Neva.
Το Neva έρχεται από το ισπανικό Nomada Studio. Το εν λόγω studio μας συστήθηκε το 2018 με το Gris και μας ώθησε να κοιτάξουμε βαθιά μέσα μας και να εξερευνήσουμε το συναίσθημα της θλίψης. Με το Neva πλέον το studio κάνει το επόμενο του βήμα και από τη στιγμή της ανακοίνωσης του τράβηξε κατευθείαν τη προσοχή μας.
Το Neva διαδραματίζεται σε ένα μαγικό τόπο όπου η φύση και τα πλάσματα του συνυπάρχουν αρμονικά. Εκεί συναντάμε την ηρωίδα μας την Alba, η οποία ζει μαζί με μία μαγική λύκαινα και το λυκόπουλο της, τη Neva. Ξαφνικά όμως η υπάρχουσα αρμονία έρχεται να διαταραχτεί όταν μία μυστηριώδης σκοτεινή δύναμη αρχίζει να σκεπάζει τα πάντα και να αφαιρεί κάθε ίχνος ζωής. Στη προσπάθεια τους να αντισταθούν οι Alba και Neva βιώνουν μια τραυματική εμπειρία η οποία τις στιγματίζει βαθιά. Πλέον καλούνται να προχωρήσουν και να επιβιώσουν έχοντας η μία την άλλη.
Η ιστορία του παιχνιδιού μας βάζει βαθιά μέσα στο ρόλο του γονέα και προστάτη. Μέσα από αυτό βιώνουμε τα συναισθήματα της θαλπωρής και της προστασίας προς ότι πολυτιμότερο έχουμε στη ζωή μας. Μπορεί κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού να ελέγχουμε την Alba αλλά η ιστορία ανήκει ολοκληρωτικά στη Neva. Με τη πάροδο των εποχών τη βλέπουμε να μεγαλώνει, τόσο σωματικά όσο και ψυχικά, και από ένα μικρό λυκόπουλο να εξελίσσεται σε μία ενήλικη λύκαινα. Το παιχνίδι φροντίζει αφηγηματικά να βιώσουμε τα συναισθήματα αυτά στο μέγιστο.
Το Neva είναι στο πυρήνα του ένα 2D action adventure παιχνίδι με έντονα puzzle platforming στοιχεία. Η μεγαλύτερη προσθήκη που το διαφοροποιεί από το Gris είναι αυτή του combat system. Η Alba έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιεί combos με το σπαθί της καθώς και roll/dash για την αποφυγή εισερχόμενων επιθέσεων. Αν και απλοϊκά στην υλοποίηση τους το παιχνίδι φροντίζει να κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον ωθώντας μας να τα χρησιμοποιούμε σε όλο και μεγαλύτερες προκλήσεις. Όσο προχωράμε συναντάμε ολοένα και καινούργια είδη εχθρών και bosses, τα οποία για να τα αντιμετωπίσουμε θα χρειαστεί να προσαρμόσουμε συνεχώς τη προσέγγιση μας.
Ένα μεγάλο επίτευγμα του Nomada studio είναι η υλοποίηση της ενηλικίωσης της Neva, η οποία δεν αρκείται μόνο στην αφήγηση αλλά και στο gameplay. Ως λυκόπουλο θα τη δούμε πολλές φορές να σταματά να θαυμάσει κάτι ή να φάει φρούτα από το έδαφος και λόγω του νεαρού της ηλικίας της να απαιτεί συνεχώς τη προστασία μας. Καθώς μεγαλώνει όμως αρχίζει να γίνεται όλο και πιο τολμηρή και σταδιακά μπαίνει και εκείνη στη μάχη προσφέροντας πολύτιμες λύσεις.
Στο puzzle platforming κομμάτι του ο τίτλος, όταν δεν διασχίζουμε τις πανέμορφες τοποθεσίες του, μας φέρνει αντιμέτωπους με σημεία που θα απαιτήσουν τη προσοχή μας στο πως θα τα διασχίσουμε καθώς και με περιβαλλοντικούς γρίφους που θα πρέπει να λύσουμε ώστε να προχωρήσουμε παρακάτω. Όλα αυτά θα απαιτήσουν σωστό timing και σωστή χρήση των abilities της Alba, προσφέροντας μία ευχάριστη πρόκληση στην εμπειρία. Όπως και στο combat κομμάτι έτσι και εδώ η Neva θα συμμετέχει σταδιακά όλο και περισσότερο. Μέσα από αυτά τα δείγματα γίνεται απόλυτα σαφές ότι η Neva αποτελεί τον άξονα πάνω στον οποίο το gameplay και η αφήγηση “παντρεύονται”.
Στον οπτικό τομέα το παιχνίδι αποτελεί, δίχως ίχνος υπερβολής, έναν θρίαμβο για το μέσο. Η ομάδα ανάπτυξης πήρε το artstyle του πρώτου παιχνιδιού και κατάφερε να το εξελίξει ένα σκαλί παραπάνω. Ο τίτλος είναι ότι πλησιέστερο έχουμε δει σε έργο τέχνης, δίνοντας έντονα την αίσθηση ενός συνεχόμενα μεταβαλλόμενου πίνακα ζωγραφικής. Η χρωματική παλέτα εναλλάσσεται ανάλογα με την εποχή και τη τοποθεσία που βρισκόμαστε, χαρίζοντας μας σκηνικά που κόβουν την ανάσα. Καθώς προχωράμε το artstyle περιστασιακά ενσωματώνεται με το gameplay, δίνοντας άλλη οπτική στις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουμε.
Η μουσική έρχεται με τη σειρά της να προσθέσει στα θετικά της εμπειρίας που βιώνουμε. Δεν θα μπορούσε αλλιώς άλλωστε καθώς υπάρχουν απειροελάχιστα voice-overs μέσα στο παιχνίδι. Οι μελωδίες αυτές μας συντροφεύουν διακριτικά, αλλάζουν ανάλογα με το που βρισκόμαστε και κυμαίνονται από ανάλαφρες έως βαριές και “σκοτεινές”. Με το πέρας του παιχνιδιού συνιστώ ανεπιφύλαχτα να δείτε πως το studio εμπνεύστηκε και υλοποίησε το εντυπωσιακό αυτό αποτέλεσμα.
Για τις ανάγκες του review ο τίτλος παίχτηκε στη πλατφόρμα του PC όπου το παιχνίδι τρέχει απροβλημάτιστα στα 60fps. Το ίδιο αποτέλεσμα αναμένεται και στις υπόλοιπες πλατφόρμες κυκλοφορίας δεδομένης της indie φύσης του παιχνιδιού.
Σαν τη Neva έτσι και το Nomada Studio μεγάλωσε, ωρίμασε και προχώρησε ένα βήμα παραπέρα. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι οι δυο τους ακολουθούν παράλληλες πορείες, δίνοντας μια ποιητικότητα στο παιχνίδι. Το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι ένας άρτιος και ολοκληρωμένος τίτλος σε όλα τα κομμάτια του.
Ευχαριστούμε την Cosmocover για την παραχώρηση του παιχνιδιού.