fbpx
Home ReviewsGame Reviews The Case of the Golden Idol | The Review

The Case of the Golden Idol | The Review

Γράφει ο/η Ανδρέας Σταυριανουδάκης

And then there were none

Ανέκαθεν έτρεφα μια μεγάλη συμπάθεια προς την αστυνομική λογοτεχνία οπότε αναπόφευκτα έχω έρθει σε επαφή με αρκετές μεταφορές των περιπετειών του Sherlock Holmes ή του Ηρακλή Πουαρό στον χώρο των βιντεοπαιχνιδιών. Αν και απολάμβανα τα παιχνίδια αυτά, καθώς συνήθως αποτύπωναν ιδιαίτερα εύστοχα τον εκάστοτε αγαπημένο μου πρωταγωνιστή, στην πραγματικότητα σπανίως κατόρθωναν να με βάλουν έμπρακτα στη θέση του και να με κάνουν να σκεφτώ όπως αυτός. Αυτό συνέβαινε κυρίως γιατί οι επιλογές που παρείχαν ήταν εμφανώς περιορισμένες. Έτσι και εγώ, αντί να προσπαθήσω να κατανοήσω την κάθε ξεχωριστή κατάσταση προκειμένου να βρω τη λύση, απλά εξαντλούσα τις διαθέσιμες επιλογές, μιας και ο σχεδιασμός του παιχνιδιού μου το επέτρεπε. Αν και εντοπίζονται ορισμένα εύστοχα παραδείγματα σε μεγάλους τίτλους, όπως το σύστημα ανακρίσεων του L.A. Noire, για μένα η απάντηση στο προαναφερθέν πρόβλημα δόθηκε από μια σειρά indie παιχνιδιών με χαρακτηριστικότερο όλων το Return of the Obra Dinn του Lucas Pope, όπου ο παίκτης πρέπει να προσδιορίσει ορθά πληροφορίες σχετικά με τον θάνατο 60 επιβατών ενός πλοίου μέσω μιας διαδικασίας που θυμίζει έντονα γρίφο λογικής. Πως σχετίζονται όμως όλα αυτά με τον τίτλο του παρόντος κειμένου;

Whodunit?

Πίσω από την ανάπτυξη του The Case of the Golden Idol βρίσκεται η Color Gray Games, μια ανεξάρτητη εταιρία με βάση στη Λετονία η οποία απαρτίζεται από δύο αδέρφια, τους Andrejs και Ernests Klavins, με τον πρώτο να ασχολείται με τον προγραμματισμό και τον δεύτερο με τον οπτικό τομέα, ενώ αμφότεροι προφανώς είχαν λόγο στον γενικότερο σχεδιασμό. Οι αδερφοί Klavins βρίσκονται στη gaming βιομηχανία για πάνω από δέκα χρόνια έχοντας ακολουθήσει διαφορετικές πορείες, ωστόσο το studio τους μετρά μόλις έναν χρόνο ζωής. Μέσα στον χρόνο αυτό όμως τα demo του παιχνιδιού που κυκλοφορούσαν ενέτειναν τις προσδοκίες με πολλούς να μιλούν για τον πνευματικό διάδοχο του Return of the Obra Dinn, αλλά και τον ίδιο τονLucas Pope να στηρίζει την προσπάθεια. Δε μένει λοιπόν παρά να δούμε την κατάληξη της προσπάθειας αυτής.

The Mysterious Affair

Το The Case of the Golden Idol είναι ένα point and click detective παιχνίδι όπου ο παίκτης πρέπει να εξερευνήσει τις συνθήκες υπό τις οποίες συνέβησαν ορισμένοι θάνατοι σε 11 διαφορετικές υποθέσεις. Τα γεγονότα αυτά είναι άμεσα συνδεδεμένα μεταξύ τους, παρουσιάζονται με χρονολογική σειρά και έχουν συμβεί σε ένα διάστημα 40 ετών σε μία μερικώς εναλλακτική εκδοχή της Αγγλίας του 18ου αιώνα. Κάθε μία υπόθεση οργανώνεται σύμφωνα με δύο θεμελιώδεις άξονες. Ο πρώτος είναι αυτός της εξερεύνησης (exploring) και παρουσιάζεται ως μία “παγωμένη” σκηνή στη στιγμή που έχει συμβεί ο θάνατος, στην οποία ο παίκτης μπορεί να περιηγηθεί και να συλλέξει χρήσιμες πληροφορίες από προσωπικά έγγραφα, εφημερίδες, αντικείμενα που έχουν στην κατοχή τους οι χαρακτήρες αλλά και στοιχεία του περιβάλλοντος χώρου.

Κάθε φορά που κλικάρουμε σε κάτι χρήσιμο αυτό μεταφέρεται ως λέξη στο κάτω μέρος της οθόνης. Οι λέξεις αυτές συνήθως είναι ονοματεπώνυμα, τοποθεσίες, ρήματα που δηλώνουν πρόθεση και πολλά άλλα ανάλογα με τη φύση της κάθε υπόθεσης.  Μόλις συλλέξουμε όλα αυτά τα στοιχεία/λέξεις μπορούμε να μεταφερθούμε με σιγουριά στο δεύτερο τμήμα, αυτό της σκέψης (thinking). Εκεί καλούμαστε να αντιστοιχίσουμε τις πληροφορίες που έχουμε συλλέξει σε όλα τα βοηθητικά σχεδιαγράμματα που μας δίνονται, έτσι ώστε να συμπληρώσουμε τελικώς τις λέξεις που λείπουν στην παράγραφο στο αριστερό μέρος της οθόνης και να επιλύσουμε με αυτόν τον τρόπο την υπόθεση.

Υπόθεση 1: Πάνελ Εξερεύνησης

Anatomy of a Murder

Αναφέρω ως παράδειγμα την πρώτη υπόθεση του παιχνιδιού προκειμένου να γίνω περισσότερο κατανοητός, μιας και είναι η απλούστερη όλων μαζί με την δεύτερη και δε θα πάρει στον παίκτη πάνω από δέκα λεπτά για να την επιλύσει. Στην οθόνη της εξερεύνησης βλέπουμε έναν άντρα όρθιο στην άκρη ενός γκρεμού και έναν να πέφτει προς τη θάλασσα. Ψάχνοντας τα προσωπικά τους αντικείμενα θα βρούμε ένα έγγραφο που αναφέρει μια συμφωνία μεταξύ του γιατρού Oberon Geller και του υπηρέτη του Albert Cloudsley. Στα αντικείμενα του ανθρώπου που οδηγείται προς τον θάνατο υπάρχει ένα νυστέρι και ένα μπουκαλάκι με χάπια, τα οποία μας βοηθούν να καταλήξουμε πως αυτός είναι ο γιατρός, αλλά και ένας χάρτης που δείχνει τις περιοχές του νησιού που βρισκόμαστε και με ένα (x) το σημείο ενός θησαυρού. Με τη βοήθεια του χάρτη αυτού, αν παρατηρήσουμε τα νησάκια που φαίνονται στο βάθος μπορούμε να καταλάβουμε εύκολα πως βρισκόμαστε στο Horn of Thumb και επομένως να μεταφερθούμε στο τμήμα της σκέψης έτσι ώστε να συμπληρώσουμε με άνεση όλα τα στοιχεία όπως φαίνεται παρακάτω.

Πάνελ σκέψης: Ο Albert Cloudsley έσπρωξε τον Oberon Geller από έναν γκρεμό στο Horn of Thumb της νήσου Monkey Pew

The Game is Afoot

Ασφαλώς όσο προχωράμε στις ιστορίες το επίπεδο δυσκολίας δε θα παραμένει σε τόσο απλοϊκά στάδια. Όσον αφορά το κομμάτι της εξερεύνησης, προστίθενται σταδιακά παραπάνω οθόνες και κατά συνέπεια παραπάνω στοιχεία που πρέπει να συλλέξουμε. Τα σημεία που βρίσκονται τα στοιχεία αυτά επισημαίνονται με μία χαρακτηριστική λάμψη την οποία οι δημιουργοί στην αρχή του παιχνιδιού μας δίνουν την επιλογή να αφαιρέσουμε προκειμένου να αυξήσουμε την πρόκληση. Προσωπικά έπαιξα με την βοήθεια των επισημάνσεων μιας και δε με ενθουσιάζει ιδιαίτερα το pixel-hunting αλλά δε θεωρώ κιόλας πως αποτελεί το πραγματικό σημείο εστίασης αυτού του τίτλου. Κατ΄εμέ η ουσία εντοπίζεται στο πάνελ της σκέψης καθώς περισσότερα ονόματα και αντικείμενα, κάνουν την διαδικασία της ταξινόμησης δυσκολότερη. Όμως αντίστοιχα προστίθενται και παραπάνω σχεδιαγράμματα για να οργανωθεί η πληροφορία ενώ οι λέξεις στην τελική παράγραφο πολλές φορές βοηθούν με έξυπνο τρόπο τη βέλτιστη κατανόηση της ιστορίας. Υπάρχει και εδώ ένα σύστημα βοηθειών τοποθετημένο με τρόπο που εναρμονίζεται με την ευρύτερη ιστορία το οποίο, ωθεί στοχευμένα τον παίκτη σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις χωρίς ωστόσο να προδίδει την λύση. Ωστόσο εγώ θα πρότεινα να επενδύσετε λίγο περισσότερο χρόνο και να αποφύγετε την χρήση του μιας και όλες οι απαντήσεις βρίσκονται στην οθόνη σας.

A Turn of Events

Ένα από τα στοιχεία που έχει δοθεί μεγάλη έμφαση είναι η αφηγηματική συνοχή μεταξύ των 11 υποθέσεων. Όπως γρήγορα θα αντιληφθείτε επίκεντρο της ιστορίας αποτελεί το χρυσό είδωλο (golden idol) και με κάθε υπόθεση μαθαίνουμε περισσότερα τόσο για το μυστήριο που το περιβάλλει, όσο και για τους ανθρώπους που σχετίζονται περισσότερο ή λιγότερο άμεσα με αυτό. Θα δούμε χαρακτήρες να εξελίσσονται συν τω χρόνω, να αλλάζουν πεποιθήσεις, θύματα και θύτες να ανταλλάσσουν ρόλους. Μάλιστα αυτό θα χρησιμοποιηθεί και ως εργαλείο του παίκτη καθώς θα χρειαστεί ουκ ολίγες φορές να ανατρέξουμε σε προηγούμενη υπόθεση για να αντλήσουμε στοιχεία από αυτή, κάτι το οποίο θα κορυφωθεί στην τελευταία εξ αυτών όπου καθίσταται αμέσως σαφές πως πρέπει να υπάρχει πλήρης κατανόηση όλων των προηγούμενων γεγονότων ώστε να επιλυθεί. Οποιοδήποτε ερώτημα παραμένει αναπάντητο, θα απαντηθεί από τον επίλογο του παιχνιδιού ο οποίος αποκαλύπτει με αριστουργηματικά απλό τρόπο όλη την πλεκτάνη που βρίσκονταν μπροστά μας από τις πρώτες κιόλας υποθέσεις.

Knives Out

Σίγουρα ήδη από τις εικόνες που συνοδεύουν το κείμενο θα έχετε παρατηρήσει το ιδιαίτερο εικαστικό στυλ του παιχνιδιού. Μιλάμε προφανώς για pixelated γραφικά με μία παλέτα χρωμάτων που περισσότερο μοιάζει να αποσκοπεί σε μια συναισθηματική σύνδεση με τα adventure παιχνίδια της δεκαετίας των 90s, παρά σε μια αφαιρετική απόδοση της αισθητικής του 18ου αιώνα στην Αγγλία. Ωστόσο από την στιγμή που ο συγκεκριμένος δημιουργικός περιορισμός δεν παρακωλύει με κάποιο τρόπο το gameplay του παιχνιδιού, δεν μπορώ να τον κρίνω με αρνητικό πρόσημο. Όσον αφορά τη μουσική επένδυση, σχεδόν κάθε υπόθεση έχει το δικό της μουσικό θέμα γραμμένο από τον συνθέτη Kyle Misko . Όλα τα κομμάτια διαπνέονται από μια μυστηριώδη αύρα και μια ορχηστρικότητα η οποία παραπέμπει στη συγκεκριμένη εποχή αλλά από την άλλη θυμίζει αρκετά έντονα και τα αντίστοιχα κομμάτια του Return of the Obra Dinn, ενώ παράλληλα κάθε ένα από αυτά χαρακτηρίζεται και από τις εκάστοτε ιδιαιτερότητες και διαθέσεις κάθε ξεχωριστής σκηνής.

The Final Case

Ας πάμε όμως στο πραγματικό ερώτημα, είναι το The Case of the Golden Idol ένα καλό detective παιχνίδι; Πολλές φορές παίζοντας, έπιανα τον εαυτό μου να μένει σε μία υπόθεση για μισή έως μία ώρα χωρίς όμως να βαλτώνω. Επανεξέταζα τα στοιχεία μου, αναζητούσα άγνωστες λέξεις (σε περίπτωση που δεν έχετε άριστη γνώση αγγλικών κρίνεται παραπάνω από απαραίτητη η χρήση κάποιου λεξικού), κρατούσα σημειώσεις και μονίμως ανακάλυπτα κάτι που δεν είχα συνυπολογίσει. Μπορεί όλα αυτά να μην είναι πρωτόγνωρα για κάποιους και μπορεί κάποιες επιρροές να είναι καταφανείς, αυτό όμως δεν αφαιρεί το μειδίαμα ικανοποίησης που σχηματιζόταν στα χείλη μου κάθε φορά που έφτανα στην επίλυση μίας υπόθεσης. Ειδικά αν αναλογιστούμε και το γεγονός πως οι αδερφοί Klavins παρέδωσαν ένα τέτοιο αποτέλεσμα μόλις ένα έτος έπειτα από την ίδρυση του studio τους, δεν μπορούμε παρά να αδημονούμε για τα επόμενα πονήματα τους.

You may also like